Johnny83 Skrevet April 8, 2013 Rapporter Share Skrevet April 8, 2013 Skoda octavia stasjonsvogn 2003. Jeg har problemer med at det legger seg kondens/vann i oljepåfyllingslokket. Det legger seg også gult belegg der av og til. Har hatt problemet i ca ett år. På skoda-verkstedet sier de at det er normalt på denne modellen, men så vidt jeg husker var ikke problemet der i starten da jeg kjøpte bilen for 3 år siden. På verkstedet sjekka de trykket - det forsvant ørlite kjølevæske. Jeg sjekker målestanden på kjølevæskebeholderen regelmessig, og det er lite som tyder på at det er lekasje derfra. Verkstedet er også skeptisk til at det er toppakninga som har røket. Det lukter svovel/fyrverkeri noen ganger av eksosen (vet ikke om akkurat det er relevant). Noen som har en ide om hva problemet kan skyldes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet April 8, 2013 Rapporter Share Skrevet April 8, 2013 ikke uvanlig med kondens som dette, fuktighet i luft er vanligvis grunnen for det. Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 8, 2013 Rapporter Share Skrevet April 8, 2013 Mye småkjøring og Long Life service forårsaker dette. Selvfølgelig kan det være toppakningen, men da ville kjølevæske nivået synke. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny83 Skrevet April 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2013 Jeg kjører 5 mil hver dag - 2,5 mil til og fra jobb. Hørt at småkjøring kan forårsake dette, men det er altså ikke tilfelle her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet April 8, 2013 Rapporter Share Skrevet April 8, 2013 Hadde dette "problemet" for mangfoldige år siden med m/c, noen oljer var værre enn andre - husker jeg rett så var Valvoline bedre enn enkelte andre............... men det er ikke til å unngå i fuktig klima. Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjåføren Skrevet April 8, 2013 Rapporter Share Skrevet April 8, 2013 Tett veivhusventilasjon kanskje? Siter 2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4 1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld) 2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet April 8, 2013 Rapporter Share Skrevet April 8, 2013 (endret) Tett veivhusventilasjon kanskje? Da må det i så fall være den runde "filterklossen" som sitter under oljepåfyllingslokket. Jeg vet ikke om denne kan bli tett og om det kan ha noen betydning for kondens. Vel så vanlig er at det plastrøret som går fra veivhuset og opp til toppen sprekker/knekker. Min Octavia med 1.6 bensinmotor har også kondens og litt hvit "guffe" under oljelokket vinterstid. Tror dette er vanlig på mange av disse VAG motorene. Det er et plastdeksel under topppdekselet som gjør at oljen ikke spyles rundt og heller ikke spruter ut om du skrur av oljelokket med motor i gang. Det gjør at kondens får rolige forhold. -- Endret April 8, 2013 av Bwana Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grill82 Skrevet April 15, 2013 Rapporter Share Skrevet April 15, 2013 hadde akkurat det samme påmin 1,6 2002 modell. fikk beskjed om at det var helt vanlig :) Siter 82 Toyota Corolla KE70 "langtids prosjekt" 96 Nissan Primera "G(anske) X(treme) edition" 02 Skoda Octavia "low n slow" RIP:( 92 Toyota Carina E SOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny83 Skrevet April 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 De sier det er vanlig på mitt verksted også. Hvor bra det er kan jo diskuteres. Jeg har hørt at pga værforhold/temperaturforskjeller i Norge bør man skifte olje oftere enn hver 30.000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 tror nok det er riktig å skifte olje (minst) en gang i året - avhengig av kilometer kjørt Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 25, 2013 Rapporter Share Skrevet April 25, 2013 Minst en gang i året / hver 10000 km, det som inntreffer først. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.