Gå til innhold

Registerreima løsnet


johnke

Anbefalte innlegg

Spørs helt hva slags skru erfaring du har. Om du tar på deg jobben med å sette den tilbake så kan jeg gi deg infoen du trenger.

 

Hvilken årsmodell er det? Og motorkode?

 

Men er motoren hel tror du? Da reima røyk på en Honda Accord jeg har så måtte jeg bytte hele motoren

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt på reima igjen. Dreide tannhjulet helt rundt uten at stempler traff toppen. Prøvde å starte den, men den tenner ikke.

 

Det er en 1996 modell 1,6 16V CLX

Motorkoden er jeg usikker på, men det står ZETEC i et av papirene her.

 

Jeg er ingen bilmekanikker, men jeg har skrudd litt på andre biler. Skiftet bland annet komplett topp på min Pajero før jul. Skiftet også vannpumpe på denne Escorten for ca 2 år siden. Da hadde jeg alt fra hverandre, men jeg "låste" reg reima fast i riktig posisjon.

Jeg tenkte jeg skulle få til dette også med litt tips om hvordan jeg kan gjøre det :-)

Endret av johnke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sansynlig så har det blitt invendig skade på motoren så spørs om det blir dyrt. Det som må gjøres er og få timet opp igjen drevene riktig. Spørs jo akkurat hvor mye kunnskap du har om bil.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler deg trygg på at alt er montert rett, så starter du med å ta av toppdekselet.

 

Når motoren står på tenningsmerket(OD/TD) Så kikker du nøye på Syl 1 og 4, står den ene på veksling(eksos lukker/innsug åpner) og den andre med lukkede ventiler?

 

Gjør den det så kan du ta en komptest.

Det er stor sjans for ett topplokkshavari.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler deg trygg på at alt er montert rett, så starter du med å ta av toppdekselet.

 

Når motoren står på tenningsmerket(OD/TD) Så kikker du nøye på Syl 1 og 4, står den ene på veksling(eksos lukker/innsug åpner) og den andre med lukkede ventiler?

 

Gjør den det så kan du ta en komptest.

Det er stor sjans for ett topplokkshavari.

 

Syllinder 1 er lengst til venstre sikkert, men er syllinder 4 den til høyre tro? eller er det annen nummerering på sylindrene?

Øhh... hvor ser jeg tenningsmerket hen tro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen merker, men 2 spor i kamskalingen som du ser når du demonterer toppdekselet. Kamakslingene skal låses med et flattjern som kun passer når kammen står riktig.

 

MECA Online Norge Slik verktøy

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syllinder 1 er lengst til venstre sikkert, men er syllinder 4 den til høyre tro? eller er det annen nummerering på sylindrene?

Øhh... hvor ser jeg tenningsmerket hen tro :-)

 

Ehh, du har fått montert saman reima, men aner ikkje hvor tenningsmerket eller hvordan du setter kammene. Man teller sylindre frå reimsiden på de fleste biler. Tenningsmerket sitter på reimhjulet på veiva.

Du kan alternativt skru ut plugg på syl 1 eller 4, og sveive motor til stempel er på topp der, så man kan kjenne en liten dødgang på veiva utan at stemplet beveger seg. Da er det på merket.

 

Da bør en veksle og en annen være lukket.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, du har fått montert saman reima, men aner ikkje hvor tenningsmerket eller hvordan du setter kammene. Man teller sylindre frå reimsiden på de fleste biler. Tenningsmerket sitter på reimhjulet på veiva.

Du kan alternativt skru ut plugg på syl 1 eller 4, og sveive motor til stempel er på topp der, så man kan kjenne en liten dødgang på veiva utan at stemplet beveger seg. Da er det på merket.

 

Da bør en veksle og en annen være lukket.

 

Da har jeg demontert topplokket og justert stempel 1 på topp. Oppdaget da at flere ventiler satt fast. De flyttet seg ikke når jeg dreide kammene. Det er heller ingen kompresjon på motoren når jeg prøver å starte den. Etter jeg har satt den sammen igjen slik du har beskrevet.

Så da konkluderer jeg med ventilhavari og henter ut vrakpanten i morgen istedenfor.

 

Takk for alle gode tips og hjelp.

 

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Om du ser på kamhjulene skal det være 1eller 2 spor i bakkant på hvert hjul, der kan man plassre et flatjern for og holde kammene i ro, pluss at i framkant på hjulene er det noen små prikker banket inn. De mener jeg skal da stå inn mot hverandre. Så må du få veivakslingen i riktig posisjon. Stempel 1 og 4 på topp. Ta ut en plugg og sveiv motoren til stemplene kommer opp på topp. Men sannsynligvis har du tatt noen ventiler da reima falt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår