Gå til innhold

Clutch på automatkasse?

Ranger emnet

Passat3BG_Boy

Anbefalte innlegg

Automat har ikke clutch på samme måte som en bil med manuell kasse. Inni automatkassa så sitter det lamellpakker. Når automatkassa begynner å bli sliten så vil du merke at den begynner å slure som regel. At du kan gi full gass og turtallet går langt opp men det skjer ingenting med farta. Er også lurt å skifte olje på kassa en gang i blandt, da holder den mye lenger.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det egentlig på samme måte på en bil med manuell, om du for eksempel finner en ganske bratt oppoverbakke og setter bilen i et høyere gir enn du ellers ville gjort. For eksempel 3. gir og gir full gass. Går turtallet fortere opp enn farta så slurer den. Du vil også merke det på pedalen om den begynner og ta langt ute.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laga en tråd her http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/omega/304151-automatoflipp-gir-opp-bilen-snart-o-o.html

men joda. har hatt lys på automatkassa lenge. så jeg bytta styreenheten til kassa. men, viser seg som sagt å være velgerbryter som står på selve kassa som var feilen der. men har da hatt den form for rotorlyden under. kunne nesten høres ut som det var Diff. men nå går den som sagt helt smooth på 1.gir og Revers. alt annet er bare turtall og ingen action. det starta med at den hadde vanskeligere å ta i 2.gir. og det tok lenger og lenger tid før den reagerte(mye turtall og man måtte slippe gass og gasse igjen) men da fungerte det fint å sette den rett i D. bare at den såklart var trægere å få opp i hastighet da. men plutselig i går, så funker ingen andre gir enn de to nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

men ja, bilen er i nødmodus (automatkassa) og jeg har byttet den boksen som styrer hele greia (hjernen som ligger på høyre side oppunder hanskerommet) jeg bytta denne med en fra GM som hadde samme serienr osv. men mulig man må kode om dette alikavel? og såvidt jeg har forstått, så er ikke dette noe man gjør enkelt selv? o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider