Gå til innhold

Min VW Golf 4 Stasjonsvogn 1.6 16V

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på verktøy til montering av ventilføringene, mangler ei hylse på enden av fjæren som skal treffe rundt ventilstyrinen.

Det brukes ofte trykklufthammer ved montering av disse føringene men eg sliter med og finne sånt i Norske verktøy butikker, kommer til og varme opp toppen og fryse ned føringene når eg skal montere.

Er redd eg kommer til og skade føringene så skulle nok ha levert toppen inn men sånt koster og er kjekt og kunne sånt selv, Har sånn trykklufthammer sak på jobb men den har meisel eg trenger dor med fjær og foring som går inn i ventilkammeret sånn att ikke føringen blir presset skjevt inn.

post-137697-0-72132600-1392398559_thumb.jpg

post-137697-0-64341400-1392398561_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-137697-0-65776900-1392670569_thumb.jpg

 

Da har eg polert utsida av toppen i 3 dager og er endelig ferdig det var litt av ein jobb, nå skal eg ta innvendig eller det var vel der eg burde begynt he he.

Stempelringene,trustlager og ventilføringene kommer i morgen, eg må ha noen til og montere ventilføringene for meg da det var mer avansert jobb enn bare og slå de inn og eg hadde nok øydelagt noen styringer før eg hadde lært det.

 

 

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg honet sylinderene og banket inn 2 av ventilstyringene de var ganske greie og montere men eg frøys styringene og varmet blokka til 200grader.

sylinderhoneren hadde eg 400 korn steiner og resultatet blei bra smile.gif

Nå mangler eg pakkboks til svinghjulsiden,bolter til veivstakene og pakninger til bunn av motoren, eg har bestilt gjenom jægermeister her på forumet så det får eg i begynnelsen av mars 

Utenom dette ser det ut til att eg kommer til og kjøpe nye eksosventiler da de eg har er full av punkt korrosjon, dette skyldes defekte hydrauliske løfterene.

 

 

post-137697-0-59432500-1392931804_thumb.jpg

Toppen ferdig polert, endelig det var litt av ein jobb og brukte nok over 7-8timer

 

 

post-137697-0-92493400-1392931806_thumb.jpg

 

 

post-137697-0-54036000-1392931809_thumb.jpg

Det er 0,35-0.40mm endegap på de nye stempelringene når eg setter de inn i sylinderen etter honingen 0,80 er slitasjegrensen så det er veldig bra.

 

 

post-137697-0-30942700-1392931811_thumb.jpg

 

 

post-137697-0-11291900-1392931813_thumb.jpg

Sånn ser det ut etter honingen, greit krysspor i mine øyne.

 

 

post-137697-0-61326400-1392931815_thumb.jpg

Klarte og skade litt på ventilstyringen men rekner med det går greit.

 

 

post-137697-0-10714300-1392931819_thumb.jpg

Blokka ferdig malt med sort hammerslagslakk, blokken er klar for montering men eg venter på verktøy fra SM Pro.

 

 

post-137697-0-67803700-1392931822_thumb.jpg

Deler til toppen som er blitt polert

 

 

post-137697-0-92847900-1392932619.jpg

post-137697-0-57815800-1392932620.jpg

Har bestilt disse fra SM Pro for montering av ringer og stempel i sylinder, SM Pro var eineste plassen eg fant som hadde tang og denne typen stempelkompressor.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-137697-0-11478700-1393108518_thumb.jpg

Måtte rense stemplene så eg skar av colaflasker og hadde oppi sterk avfettings middel.

 

post-137697-0-34886800-1393108521_thumb.jpg

Alle stemplene ferdig renset og klar for nye stempelringer.

 

post-137697-0-34886800-1393108521_thumb.jpg

Blokka skal nå være klar for montering eg har avfettet den ein god del ganger og renset alle oljekanalene nøye.

 

post-137697-0-47013000-1393108523_thumb.jpg

Pakket blokka ned i plast så det ikke kommer støv og dritt på den, lurer på om eg skal montere stemplene i morgen kan være eg også får montert veivakslingen.

post-137697-0-30814600-1393108519_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-137697-0-90394100-1393196269_thumb.jpg

Måtte eg selvsagt finne feil i støpingen i blokka som måtte slipes ned og så måtte eg vaske blokka på ny igjen.

 

post-137697-0-65415400-1393196379_thumb.jpg

Blokka etter vask, håper eg slipper og vaske den igjen :)

 

post-137697-0-46596700-1393196267_thumb.jpg

Delene ligger klar

 

post-137697-0-98843900-1393196275_thumb.jpg

 

post-137697-0-69212700-1393196277_thumb.jpg

Fekk montert stempelfjærene på ett stempel og siden eg renset stemplene i går måtte eg ta av c klipset og låsebolten men når eg skulle montere C-klipset spratt det vegg imellom, har endevendt heile boden men kan ikkje finne det dumme klipset så eg må ha ett nytt.

 

post-137697-0-90385900-1393196280_thumb.jpg

Fekk verktøyene til montering av stempelfjærer og for og få stemplene i sylinderen i posten på fredag.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått ryddet boden og fått vekk alt støv og dritt, eg bestilte plasti gauge så eg får målt klaringen på veiven Sarpsborg Motor AS solgte og det var 10ganger billigere enn hva eg har sett det andre plasser 20kr for grønn og 26kr for rød + frakt på 50kr så eg bestilte ein av hver er litt usikker på hvilken eg skal bruke.

 

 

post-137697-0-89798100-1393276888_thumb.jpg

Nå er 3 av stemplene montert mangler selvsagt dette C klipset som eg mistet så må nok på møller og se om de kan skaffe ett nytt til meg.

Verktøyet ti montering av stemplene i sylinder var knallbra ikke noe dunking bare presse det forsiktig ned i sylinder.

 

post-137697-0-92750100-1393276889_thumb.jpg

Skal kjøpe meg noen store poser i morgen så eg får pakket sylinderen skikkelig ned hver gang eg er ferdig for kvelden, støv og dritt er vel det som øydelegger mest motorer som blir ombygd og veiven er spesielt viktig eg skulle hatt noe stoff til rengjøring av veiven.

Eg skulle absolutt hatt motor monterings pasta noen som vett om gris eller noe annet er brukendes det kan være motoren blir stående ei stund før montering

 

 

 

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-137697-0-56993000-1393366552_thumb.jpg

Fant eg C-klipset etter ganske mange timer med leting, det låg selvsagt ein plass eg allerede hadde sett etter den.

 

post-137697-0-62197400-1393366553_thumb.jpg

Ser på det eine stempelet er det merke etter ventilene rekner med det er fra feil montering av reg reim.

 

post-137697-0-31249900-1393366555_thumb.jpg

Fekk eg montert alle stemplene.

 

post-137697-0-49511400-1393366556_thumb.jpg

Alt klart til plastigage kommer i posten, håper det kommer i morgen men har mine tvil.

Arbeidet med toppen lar vente på seg da eg må få tak i ei stor gryte og få lånt ett ventilsete fres sak sett :)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-137697-0-12958100-1393452383_thumb.jpg

Plastigage på akslingen før lager blir montert, veldig enkelt og bruke for og finne størrelse på mellomrom mellom veiv og lager i tillegg ser du også om veiven har kon.

 

post-137697-0-38850100-1393452386_thumb.jpg

Avlesing av plastigauge, det var ikke lett og holde støv og dritt unna akslingene i tillegg skal man ikke berøre akslingene så legehansker er ett must.

 

post-137697-0-38690000-1393452387_thumb.jpg

Av og til legger den seg på aksling og av og til på lager.

 

post-137697-0-76013300-1393452388_thumb.jpg

Resultatet på alle lagerene alle er heilt like og det er ingen kon, det er eg som har plassert komma feil det skal være 0,051mm ny skal den være 0,01-0.04mm og slitasjepunk er 0,15mm så det burde være veldig bra.

Hadde ikke vært mulig for meg og få målt klaringene og montert veiv om ikke Quattro her på forumet hadde lånt meg momentnøkkelen sin, veldig god nøkkel som gav veldig klar beskjed når du treffer ønsket moment takker for lånet :)

 

post-137697-0-30786100-1393452390_thumb.jpg

Ferdig montert akslingen beveger seg veldig fint rundt.

 

 

post-137697-0-33338500-1393452392_thumb.jpg

Selvsagt var flere av lagerene til veivstakene øydelagt og monterng av disse hadde nesten garantert endt i motorhavari det var store riper i flere og det eine har de bommet skikkelig når det skal lage oljehullet.

Rekner med det er reklamasjon på disse men lurer på hvor lang tid sånt tar.

 

 

Vil advare noen om de har tenkt og gjøre dette og de har 1.4 16V motoren som er så og si identisk med min 1.6 16V, på den kan man ikke fjerne veivakslingen uten og bytte til ny veiv da akslingen er anderledes og aldri blir rett etter demontering.

post-137697-0-46818900-1393452384_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som det blir litt venting på deler før eg kommer meg videre, de rådelagerene som var riper og feil boret oljehull har leverandøren flere uker venting på nye lager og mener også disse ikke er returvare selv om lagrene er åpnet og det står retur på utsiden av esken.

Meinte også att disse burde kunne monterest uten problem men der er nok ikke eg heilt enig, eg meiner det er stor fare for havari og meiner det ikke skal være riper inne i lageret da det får oljen til og stoppe i ripene eg er uansett ikke interesert i og ta ut motoren og begynne på ny pga noe som koster 400kr så eg bestiller nok av rosten performance da han har på lager.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg kontakte NPR europe som er produsent av ringene og fekk bilder som viser montering av både kompresjonsringene og oljeringene, siden det var feil på rådelagerene blir det til att eg må ut med stemplene igjen sånn att eg får montert lagerskålene 100%.

Ser ikke ut til att rådelagerene og 3 av rådeoltene kommer før rundt 20mars eg har bestilt orginale av jægermeister her på forumet så eg få begynne på toppen i stedet men eg må få lånt meg ventilsetefres.

Men når alt er ferdig blir dette skikkelig bra, for meg er det viktigeste att den er driftsikker :)

post-137697-0-69106400-1393672261_thumb.jpg

post-137697-0-16015700-1393672262_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår