Gå til innhold

Octavia 2010 med dekktrykkskontroll

Ranger emnet


andreyzf

Anbefalte innlegg

Sitter det noen form for følere inni felgene til de bilene som har dekktrykkskontroll? Noen som vet dette?? er en 2010 octavia 1,6TDI 4x4 som skal monteres uorginale 18" hjul på og lurer fælt på om jeg må "ta" av dekkene på orginalhjulene og evt flytte over føler, chip etc for dekktrykksvarsler.. Noen som har peiling på dette??

 

Takk på forhånd for svar.

 

A.

2010 Skoda Octavia 1,6 TDI 4X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt enklere enn som så: hvis ABS-følerene registrerer avvik (forskjell) på rullehastighetene på et hjul for eksempel ved punktering eller at lufta siver ut, tennes en lampe i dashbordet. Jeg vet ikke hvor mye som skal til, men det er veldig greit å få en indikasjon. Bare husk å trykke inn knappen etter at du har sjekka/justert inn lufttrykket for å resette systemet.

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer TPMS, jeg vet ikke hvilken type som er på din bil, men antar det er den passive. Grovt fortalt, passiv TPMS fungerer ved å måle differanse® mellom hjulenes rotasjonshastighet vha ABS-sensorene. Et dekk med lavere lufttrykk vil rotere fortere enn et med høyt luftttrykk. Aktiv TPMS fungerer ved at det er en føler inni hvert hjul, en og samme enhet som ventilen. Sender trådløst live data om bære trykk og temperatur. Som sagt, antar det er passiv TPMS på din.

 

tpms_sensor.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar.. Regnet med at det måtte være noe slikt som dette da jeg ikke kan se at ventilene har denne funksjonen da det kun er lys som kommer opp og ikke så avansert system som viser dekktrykk i psi eller annen form :) Takk igjen dette har løst mitt spørsmål :)

Så svaret til Sjåføren er det riktige hvis noen skulle lure.

Endret av andreyzf

2010 Skoda Octavia 1,6 TDI 4X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står litt om VAG og de to typene TPMS på Tyre Pressure Monitoring System (TPMS).

Aktivt (direkte) TPMS er stort sett brukt i USA slik jeg tolker det, men er et suverent mye bedre system enn passivt (indirekte) som du har. Minuset er at alle felgene må ha sin sender, samt at batteriet i disse må byttes hvert 10 år eller så.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår