Gå til innhold

Et litt rart girproblem

Ranger emnet

Fartolini

Anbefalte innlegg

Hallo, lest her på forumet et par dager, mye bra!

Er da blitt den glade eier av en Golf. Bilen går, kjørte og starter som en klokke. Det eneste problemet, som kan vise seg at ikke er så lite, er girene.

Det startet med en liten kjøretur etter at jeg hadde skiftet begge hjullager bak. Alt virket fint, å bilen laget mindre lyd enn noensinne. Men plutselig merket, når jeg skulle sette bilen i 3. gir (fra 2. gir) merket jeg at 3. gir hadde flyttet på seg. Det lå nå slik at girstangen, sto rett opp istedenfor litt frem som vanlig. Og når jeg prøvde å sette den i 4. gir var 4. gir mye lenger "bak" enn vanlig.

Jeg fikk smålig panikk, å tenkte dette kunne ikke være bra, vendte derfor snuten hjemover (15-20km). Etter 5 km måtte jeg stoppe pga rødt lys, girte opp som vanlig, litt nervøs, merket da at hverken 4. eller 3. gir var mulig å bruke. Jeg tenkte "det var f##n", men hadde bare 1 mulig plass igjenn med en rundkjøring som jeg kanskje måtte stoppe i.

Selfølgelig, måtte jeg stoppe der også. Kjørte i 5. gir la den i fri, og måtte stoppe helt. Ingen 1. eller 2. gir.

Klarte heldighvis å dytte litt ut døra (lite trafikk), og fikk den avgårde på 5. gir. Klarte å lirke meg hjem tilslutt. (Ingen revers eller 5. gir som den står nå :mekke: )

Så her var min teori at noe med den delen av arket markert med rød sirkel kunne være problemet. Dette er det man kan se fra motorom. Men her ser alt ut til å være inntakt, ingenting som er synlig bøyd o.l.

Da gjenstår 2 ting, slik jeg som en ganske uvitende mekaniker ser det. Delen på arket som er markert med grønnt, eller at girkasse har tatt kvelden på en gaaanske rar måte. Det har nemlig ikke vært noe ulyder fra den i det heletatt, å bilen har ikke gått noe serlig mer enn 130k-Km

Nå ser jeg etter nye synspunkter og kanskje ideer, før jeg eventuellt tar jobben til et eller annet mask og mekk firma i byn.

[ATTACH]37973[/ATTACH]

Om ikke bildet vises, her er en link (http://oi34.tinypic.com/xe0a5x.jpg)

post-77484-13804854986911_thumb.jpg

(>^^)> Golf III <(^^<)

Redigert pga signaturregler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også at motorfester og girkassefester er intakte. Du får vel lignende syndrom hvis motoren flytter på seg pga defekte fester mener jeg.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket det i den grønne sirkelen i dag, tar muligens en litt grundigere sjekk av hva som skjer i den røde sirkelen litt seinere..!

Jche: ville jeg ikke ha merket noe om dette var tilfelle? Har vert zero ulud fra drvverk siden jeg fikk bilen!

Quattro: dette er min teori også, sammen med flere andre jeg har snakket med. Som sagt, merkelig at girkassa evt skulle tatt kveld, helt lydløst..!

Om noen bor i bergens-ommrådet og har lyst å ta en titt på dette er dere velkommen! Sitter her å tenker så det knaker og kommer verken frem eller tilbake!

(>^^)> Golf III <(^^<)

Redigert pga signaturregler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider