Gå til innhold

Sikksakk lampe lyser ved 3200 omdr.

Ranger emnet


KevinM

Anbefalte innlegg

Heisann jeg en suzuki grand vitara. Får også sikksakk lampe hver gang jeg når 3200 omdreininger. Eneste feilkode er p0100 luftmasse måler funksjons svikt. Denne er byttet. Finner heller ikke noe feil med ledninger. Kan det være denne turbo sensor en? Lampa kommer ikke ved rolig kjøring, men hver gang ved 3200 omdreininger under pådrag. På forhånd takk for hjelpen. Kevin

 

Flyttet innlegget ditt. Du kan lage egen tråd på dette, blir mer oversiktlig.

ADMIN

Endret av nightking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikkenoe om hva slags motor du har. Men tipper at det er 1,9 DDIS?

Har du lest ut feilkode? Hva mer enn P0100 stod det? stod det, CC1, CO0, D1 eller D2?

 

Men uansett, en typisk feil her er MAF sensorn her. Hatt noen tilfeller at de er defekte. Men en annen feil som kan føre til dette, er turbotrykksføler eller EGR. Men hvis det er som du sier at den går i nødmodus, eller lampe kommer, HVER gang du passerer akkurat 3200 omdr. så er det nok MAF sensorn.

 

MAF sensoren er forresten den som sitter helt inntil luftfilter boksen.

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikkenoe om hva slags motor du har. Men tipper at det er 1,9 DDIS?

Har du lest ut feilkode? Hva mer enn P0100 stod det? stod det, CC1, CO0, D1 eller D2?

 

Men uansett, en typisk feil her er MAF sensorn her. Hatt noen tilfeller at de er defekte. Men en annen feil som kan føre til dette, er turbotrykksføler eller EGR. Men hvis det er som du sier at den går i nødmodus, eller lampe kommer, HVER gang du passerer akkurat 3200 omdr. så er det nok MAF sensorn.

 

MAF sensoren er forresten den som sitter helt inntil luftfilter boksen.

 

Maf sensor er byttet. Egr er blendet. Har også merket at det lukter spesielt av avgassen. Samme lukt som ved regenerering av dpf. Ser bare p0100 bruker wow tester. Tror du d kan være turbotrykk sensor. Eller kan det fortsatt være egr selv om den er helt blendet? Har kjørt med den blendet i ett og ett halvt år uten feilkoder. Er ddis motor ifra 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått opp p0100 ved feil på turbotrykksføler. Men typiske feil hvis motor går i nødmodus ved pådrag er jo lekkasje på innsugssida. Har vært kampanje på både turboslanger og intercooler. Også byttet eksostemp sensor ved turbo pga slike feil. Men da skulle det ikke vært p0100. Men så lenge du ikke har brukt en suzuki tester så er d umulig for meg å si. Du får jo ikke avlest en fullstendig feilkode. Jeg ville heller aldri blendet egr ventilen på denne bilen. Før du begynner å feilsøke å bytte deler ville jeg gjort den original igjen hvertfall. Dra på suzuki verksted. De får også lest ut hvor mange gram sot du har i partikkelfiltret.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått opp p0100 ved feil på turbotrykksføler. Men typiske feil hvis motor går i nødmodus ved pådrag er jo lekkasje på innsugssida. Har vært kampanje på både turboslanger og intercooler. Også byttet eksostemp sensor ved turbo pga slike feil. Men da skulle det ikke vært p0100. Men så lenge du ikke har brukt en suzuki tester så er d umulig for meg å si. Du får jo ikke avlest en fullstendig feilkode. Jeg ville heller aldri blendet egr ventilen på denne bilen. Før du begynner å feilsøke å bytte deler ville jeg gjort den original igjen hvertfall. Dra på suzuki verksted. De får også lest ut hvor mange gram sot du har i partikkelfiltret.

 

Har nå funnet feilen, var en liten sprekk i intercooler.

Takk for hjelpen..

Er det noen grunn til at du ikke ville blendet egr på denne bilen?

Fleste problem kommer jo ifra den, får jo også kjøpt orginale strupe plater.

Vet du om det er noe kulanse eller noe på ic? Siden det tydeligvis er en så kjent feil.

Synes bare det var så rart at d ikke har vært noe svart røyk eller suse lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang i tida kampanje på å montere en forsterkning på venstre side av intercooler, der siden er laget av plastikk. Der den pleier å sprekke. Men det har også kommet en ny å forbedret intercooler som er hel aluminimum. Delenr på denne er: 13620-67J02. Det er denne du må bestille.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En annen typisk feil på 1,9 ddis motoren når sikksakk-lampe blinker ved pådrag er jo slangen som går fra partikkelfilteret og til en trykkdifferanseføler som sitter på høyre dempertårn. Denne slangen går i oppløsning over tid, du ser den om du lyser ned mellom turbo og batteriet i motorrom. Har byttet massevis av den slangen pga den lampen.

Setter ofte feilkode P2002, men ikke bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår