Gå til innhold

Varmstart problemer Audi 80

Ranger emnet


Audi80-1992

Anbefalte innlegg

Min Audi 80 2.3E har alltid vært litt tungstartet på varm motor, men etter jeg byttet tennplugger så starter den ikke på varm motor med mindre jeg drar den på starteren veldig lenge. og da tenkte jeg at det kanskje var en feil på tennpluggene, så kjøpte nye igjen men det viste seg å ikke hjelpe noe. så kjøpte nye tennpluggkabler og ny coil, men det hjalp ikke.

Så sjekket jeg 2 sensorer til kjølevæsken. og da jeg vippet av ledningen til den nederste, så ville den ikke starte på kald motor heller, så da regnet jeg med at den var i orden. Men så vippet jeg av ledningen på den øverste sensoren ( sitter 2 på den her med 5 cm mellomrom) og da startet den med en gang på varm og kald motor. så da tenkte jeg at det var noe galt med den, så bestilte en ny en, men det hjalp heller ikke noe. men hva er da konsekvensene av da å kjøre uten å ha ledningen koblet på den sensoren?

 

Takker for all hjelp jeg kan få nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært bortreist på kurs så dermed ikke fått med meg tråden din. Men jo, har erfaring med det du beskriver.

Du har en NG-motor antar jeg, og da er den øvre sensoren til ECU og den nedre til instrumentpanel mm. Altså motsatt som på bildet under (AAR-motor), stemmer det?

 

TempECUAAR.jpg

 

Altså har du skiftet den til venstre og ikke den til høyre?

034906161.jpeg

034919369C.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det alltid falskluft som er årsaken til dette, altså hull i en slange eller gummibelgen mellom mengdefordeler og innsug. Også slangen til veivhus står i forbindelse med innsuget og et hull i denne vil skape problemer, også hull som er så små at de er vanskelig å oppdage. Derfor, sjekk ALLE slanger i motorrom, alle som står i forbindelse med innsuget. Er også en del slanger under innsuget til bl.a. ISV og air shroud. Dersom alle er ok så kan du måle strømmen til DPR og endre grunnjusteringen på denne, motor vil da starte uansett varm eller kald.

 

Er ikke bra å kjøre uten giver tilkoplet, motor vil da alltid få for mye bensin når den er varm, samt vil heller ikke lambda jobbe da ingenting lenger er i closed loop.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilken funksjon har tempgiver til Ecu da?

bilen starter med en gang når den er kald, men det stopper igjen hvis jeg lar den stå på tomgang helt til det blir litt varme i motoren.

Og kjører 400 meter og skrur av tenninga, så vil ikke bilen starte før jeg tar av ledningen til tempgiver til instrumenstpanel. også har det kommet en bensinlekasje i en slange ved høyre bakhjul. syntes jeg så det var to slanger der som var festet oppi karosseriet.

 

 

Takker for all hjelp :)

Endret av Audi80-1992
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp-giveren forteller ECU hva temp er på motoren, og den doserer bensin deretter. Kald motor får mer bensin enn en varm motor.

Neste gang du skal starte på varm motor, napp da først av pluggen til kaldstartdysa og se hva som da skjer. Du rører vel aldri gasspedalen når du skal starte motoren?

Har du A/C på bilen?

Les litt her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/286061-motorproblemer-audi-cab.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bensinlekkasje så må dette utbedres - uansett. Hvor lekker det bensin? Men nei, mest sannsynlig har lekkasjen ingenting med dette å gjøre.

 

Sjekk alle slanger mm for sprekker eller hull som beskrevet HER. Om alt er ok så må du måle og justere grunninnstillingen på DPR. Hvordan dette gjøres har jeg skrevet om her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/292702-guide-male-og-justere-differensialtrykkregulatoren-dpr-pa-ke-ke3-jetronic.html#post2908925

 

Instrumentet MÅ koples som anvist på bilde under, men aldri justere på dette uten at alt annet er verifisert i orden!

 

DPRinstr_zpsa38e809d.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurte jeg på om, når bilen går normalt og starter med en gang når det er kaldt, om det kan være at den trekker falsk luft da?

Jo, den vil gjerne det, men da får den til gjengjeld mye mer bensin, temp-giver sier motor er kald og motor får fetere blanding.

 

Og når jeg nappet av ledingen til ddr så ville den heller ikke starte på varm motor prøvde ikke på varm.

Denne var jeg ikke med på. Kan du ta det en gang til?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår