Gå til innhold

For høy CO på EU kontroll

Ranger emnet

Kjetil_1234

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde bilen min (Audi A4 1.8 97mod) på EU kontroll i slutten av mars og fikk en 2er feil på "CO utenfor fabrikantens verdiområde ved forhøyet tomgang" Avgassen blei målt til 68.00. Noe som virker veldig høyt med tanke på at grensa er 0.5. Har egentlig ikke så mye peiling på bil, så vet ikke hva som kan være galt. Noen her som har peiling på bil og vet hva som kan være galt?

Har googla litt på nett, og ser at mange mener at katalysatoren kan være gåen. Men en venn av meg som har peiling på bil mener at katta mest sannsynlig IKKE er gåen da drivstofforbruket mitt er normalt (ca 0,65-0,7l pr mil på landevei og ca 1l pr mil i byen) samt at bilen drar godt (ikke noe som "holder" igjen når jeg gir gass). Mens en annen jeg kjenner mener at lambamåleren kan være defekt. Men begge ber meg om å bytte luftfilter (som er gjort) og tennplugger før etterkontrollen.

Noen som vet hva feilen kan være? Har lite lyst til å kjøpe ny kat da dem er så sinnssykt dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt lambda er som regel årsaken til høy CO, men siden din er såpass fin på bensinen så er det ikke så veldig sannsynlig. Med andre ord heller det mer mot defekt katalysator, selv om vennen din mener noe annet.

Men først av alt ville jeg funnet ut HVA de mener med 68.00. Avgass skal oppgis i % eller avvik i lambdaverdi fra 1 ± 0,03. Ved forhøyet tomgang er vel grensen 0.3% vil jeg tro, 0.5 ellers.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være snakk om 6,8 vol% CO, det er skyhøyt det og, men mulig. Da burde dog bilen brukt suppe, så jeg ville fått sjekket opp dette grundig. Med så høy CO, vil katalysator mest sannsynlig være defekt pga. feil blanding.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider