Gå til innhold

Ventiløftere har ødelagt kamaksling

Ranger emnet


pelano

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du bilder av dette? Av kam og løftere? Ble kammen byttet ut og den nye brukt sammen med de gamle løfterene, siden du sier to kammer er ødelagt? Forstår det da slik at kammen er skiftet før?

 

Det meste av støv og spon vil stoppe i filteret, men om du bytter olje og filter, kjører en halvtime, så tapper av og bytter olje og filter igjen, da er det nok borte.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still kamera inn på makro når du tar bilder, ble noe utydelig. Men ja, det der er ille og du kan IKKE kjøre mer med dette.

Altså er det to lober som er ødelagt, ikke to kammer som du skrev? Om du bytter kam og løftere så er gjerne motoren grei nok og klar for hundretusener av kilometer til, men sjekk også at ikke utfresing i toppen (til løftere) er for slitt, vil da miste oljetrykket til de/alle løfterene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk. Det er veeeldig lenge siden jeg byttet kam på en gammel Ford Cortina, og den gang trengte jeg ikke noe spesialverktøy. Er det mulig å gjøre det selv? Bilen er gammel, men karrosserimessig veldig bra som nr.2 bil, men vil ikke bruke tusenlapper på verksted.

Glemte innledingvis å si at den dro dårligere og dårligere samtidig med at gata ble røyklagt

Endret av pelano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammen bytter du enkelt selv, trenger ingen spesialverktøy til dette. Kambukkene er unike så de MÅ settes tilbake akkurat der de stod, samt akkurat samme vei som de stod. De er også nummererte hvor de skal stå. Muttrene til disse skal tightes med 20 Nm.

 

Når kammen løsnes så er det meget viktig at kambukkene løsnes jevnt oppover, aldri skru av en og en bakover, da vil ventilfjærene presse den opp når kun en kambukk er igjen, med det resultat at opplagringen ødelegges og toppen kan kastes etterpå. Dette må være forstått før du skrur :)

Registerreima må selvsagt av og registeret times etterpå, samt justere timing på dieselpumpa. Når kammen er ute løftes alle løfterene ut, nye settes inn med olje og settes nedi. Kam settes inn med olje og skrues på plass, er fortsatt uhyggelig viktig at den tightes helt jevnt ned på kambukkene, og muttrene til disse tightes til 20 Nm. Godt med olje tømmes på alle lobene på kammen før deksel settes på. Start opp og kjør en tur, aldri under 2000 omdr den første halvtimen - VIKTIG!

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten laget en enkel guide for skifte av ventilløftere, da til bensinmotor, men er samme jobben på en diesel.

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228858-guide-skifte-hydr-ventilloftere-8v-10v.html#post2542519

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår