Gå til innhold

Ventiløftere har ødelagt kamaksling

Ranger emnet


pelano

Anbefalte innlegg

Det ble så godt som umulig å finne et topplokk til AAZ motoren til en overkommelig pris, så jeg endte opp med å kjøpe en komplett motor med girkasse for 3.000. Den har gått like langt som den jeg skroter, og jeg tror selgeren på det, så da ble det løsningen. Skal hente den på søndag og har startet jobben med å få ut den gamle ved å demontere fronten.

Kommer sikkert med noen spørsmål i den forbindelse, men hvordan få ut drivaksler på enkleste mulig måte?

Noen deler som anbefales byttes når man først skal ha ut både motor og girkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Drivakslene løsner du enklest fra girkassen og lar de stå fast i hjulene mens du skifter motor. Rengjør de indre drivknutene godt utvending før demontering og pakk de inn med plast når du har skrudd de av for å hindre smuss å komme inni.

Bytt gummideler for innfestning av motor og girkasse når det først er fort gjort. Bytt også registerreim og strammehjul.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var XZN 8mm. Venstre drivaksling gikk greit, men på høyre var det j... trangt å komme til, men det gikk på et vis. Var livredd for at de skulle sitte for hardt, for det ser unektelig ut som sporene er frest i plast. Tror jeg setter inn nye. I morgen løftes forhåpentligvis motor og girkasse ut, hvis det ikke ligger en liten overraskelse på lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du sagt før og det ble gjort umiddelbart. Også gamle gubber gjør av og til som de blir fortalt :-)

 

Ville bare minne deg på det, igjen, da det er lett å glemme - og kan skape mye merarbeid etterpå.

Man er ikke eldre enn man føler seg selv :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg en fin søndagstur gjennom Vetfold og Tekemark, og du verden for et flott land vi har. Men noen motor ble det ikke, for i dag lærte jeg at en AAZ motor ikke er en AAZ motor. Mulig motorblokk og topp er lik, men den motoren jeg skulle kjøpe hadde en helt annen turbo og dieselpumpe, dessuten hadde min multistikker vesetlig flere kontakter enn den jeg så på, så her må det være forskjellige utgaver av AAZ motoren, dessverre. Den jeg har er en 1995 model. Men fin tur var det :-)

Vil en passat 1,9 AAZ motor med riktig topp også passe til golfen? Er noen som skal selge netto motor.

[ATTACH]38293[/ATTACH]

post-77543-13804855004851_thumb.jpg

Endret av pelano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår