Gå til innhold

Turtall lyd i stereoanlegget....

Ranger emnet

Tiller

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med en pipelyd i anlegget som følger turtallet på bilen.

-Når motoren er av blir lyden borte

-Den kommer bare på høytalerne som er bak i bilen som drives av forsterker (Ikke i front høytalerne som drives av CD spilleren)

+ kabelen og signalkablene ligger i hver sin side av bilen og har ikke kontakt

- kabelen er boltet i chassis rett ved forsterkeren

Høytaler ledningene er ikke i kontakt med noen av de andre kablene....

Hva kan være galt?? Utrolig lei den lyden

Alfa Romeo 159 SportWagon
Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig jording... Har du oppgradert kablene til dynamoen osv? Pioneer-spiller? Bytt jordingspunktet til setebeltefestet under/bak baksetet, bruk kabelsko og skrap deg ned til rent metall... Hvis ikke dette hjelper, så prøv å jorde ytterste delen av signalkabelen, hvis det hjelper så er jordingsbanene i spilleren brent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig jording... Har du oppgradert kablene til dynamoen osv? Pioneer-spiller? Bytt jordingspunktet til setebeltefestet under/bak baksetet, bruk kabelsko og skrap deg ned til rent metall... Hvis ikke dette hjelper, så prøv å jorde ytterste delen av signalkabelen, hvis det hjelper så er jordingsbanene i spilleren brent ;)

Jeg har ikke oppgradert kabler til dynamo..

Ja jeg har Pioneer spiller, har det noe å si?

Skal prøve å bytte jordingspunkt på forsterkeren idag og se om det hjelper.

Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer-spillere har litt svakere jordingsbaner, og er derfor litt ekstra følsome dersom man kobler stereo uten å koble fra batteriet først feks, eller hvis man har litt dårlig jording av forsterkeren.

Leste litt på Bilradiospesialisten sine sider:

"Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet."

Jeg har signalkabler med remote i midten. Om jeg kobler fra remoten vil jeg vell ikke få noe liv i forsterkeren eller?

Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk bilradiospesialisten å skrive slike ting... Det er nemlig IKKE en remoteledning som ligger i midten på signalkabler, det er en jordledning. Men de fleste tror det er en remoteledning og bruker den til remote. Du kan gjøre som de beskriver, men da må du selvsagt legge opp en ny remote, men jeg tviler på at dette hjelper for din del.

Har du testet alt jeg skrev over her?? Hvor nøyaktig har du jordet forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk bilradiospesialisten å skrive slike ting... Det er nemlig IKKE en remoteledning som ligger i midten på signalkabler, det er en jordledning. Men de fleste tror det er en remoteledning og bruker den til remote. Du kan gjøre som de beskriver, men da må du selvsagt legge opp en ny remote, men jeg tviler på at dette hjelper for din del.

Har du testet alt jeg skrev over her?? Hvor nøyaktig har du jordet forsterkeren?

Har ikke fått testet det enda. Skal prøve på mandag da jeg har jobbehelg.

Skal i første ommgang bytte jordingspunkt på forsterkeren.

Men hvordan går jeg fram om jeg vil sette på en ekstra jording på Pioneer spilleren min? Tar jeg bare å jorder ramma rundt spilleren til chassi?

Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eg aldri tenkt på :):) men pleier å legge opp litt tykkere remotekabel med litt kvalitet en den så henger på phonoene

04-Passat 3bg

97-Golf mk3 stv

09-Scirocco 1,4tsi

93-polo db drag

99-lupo'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle ;)

Ok. Da skal jeg prøve det siden å bytte jordingspunkt på forsterkeren ikke hjalp.

Men kom til å tenke på en ting, jeg har jo ikke ulyd i de to høytalerne i front, de går direkte fra cd spilleren. Om det hadde vært feil med jording til spilleren ville jeg ikke da hat ulyd i front settet også?

Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da skal jeg prøve det siden å bytte jordingspunkt på forsterkeren ikke hjalp.

Men kom til å tenke på en ting, jeg har jo ikke ulyd i de to høytalerne i front, de går direkte fra cd spilleren. Om det hadde vært feil med jording til spilleren ville jeg ikke da hat ulyd i front settet også?

Kan være resistor i signaldelen på spilleren, men ikke i forsterkeren til baksystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider