Gå til innhold

Spørsmål til resultat av NAF-test

Spets

Anbefalte innlegg

Hei,

er i forhandlinger om å kjøpe en ford focus sport 2006 med 1.8 l tdci (115 hk) som har gått 79000 km for 110000 kr. Men siden jeg ikke er så altfor bilkyndig, ønsket jeg å ta med bilen på en NAF-test. Dessverre så var ikke testresultatene altfor lystig lesning. NAF fant feil med bremsebelegget foran og bak, batteriet var dårlig, noe rust på bremseskivene og en liten oljelekkasje på motor. Dette siste måtte undersøkes nærmere ved at man "vasket" motoren.

I tillegg fikk jeg utskrift av feilmeldinger som lå inne i minnekortet, som har registrert alle mulige slags potensielle feil. Den tingen jeg hang meg mest opp i var at det var eksosgassretur i styrekretsen (hva nå det betyr?), og jeg ser på nettet at det er en vanlig feil på 2.generasjons ford focus. NAF påpekte også muntlig at "han hørte noe rusk" i motoren, men dette står ikke nevnt i den skriftlige kopien jeg har fått med meg.

Rett etter NAF-testen tok selger og jeg bilen med til ford-forhandleren hvor de gjorde en vurdering av de feilene NAF hadde funnet. Og han ford-mannen virket å ha et svært avslappet forhold til feilene som var avdekket. Han mente at oljelekkasjen sannsynligvis ikke var noe lekkasje, men kun litt "svetting". Angående eksosgassreturen, så mente han at dette bare var en feilmelding, for hvis det faktisk var noe feil, ville man ha merket det.

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Selger har lovet å utbedre alle skadene (bremser, batteri), men jeg føler også bekymring knyttet til den potensielle oljelekkasjen og eksosgassreturen. Er dette tegn på et forestående motorhavari eller kan jeg trygt kjøpe bilen dersom dette utredes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under utføring av PKK så er det først feil på "oljelekkasje" hvis det drypper ned på gulvet, dette av miljøhensyn.

Svetting er i utgangspunktet ikke farlig, men å se en oljelekkasje hvis det er masse oljesvetting er ikke lett.

Oljelekkasje eller ikke så skal olja peiles relativt ofte (og etterfylle hvis nødvendig).

EGR ventilen kan kokse igjen og feilkode dukker opp, noe mer om hva denne feilen kommer av er umulig å si uten å se feilkode eller tekst.

Hvis dette er ett privat kjøp, nevn "oljelekkasje" og EGR i kontrakten hvis det skulle skje noe innenfor rimelighetens grenser etter kjøp.

Ang. forestående motorhavari, så vil du ikke få det hvis du er påpasselig med å følge med på oljenivå, stor, liten eller ingen oljelekkasje :)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det som står på det skjemaet fra NAF er P0490 eksosgassretur styrekrets høy/periodisk.

Jeg antar at jeg må be om at motoren blir vasket slik at man kan se om det er en oljelekkasje eller ikke.

Er dette "normale" feil på en bil som har gått 80000 km eller er det et omen om at mer feil er i vente? Er ikke spesielt lysten på å risikere at kostbare reparasjoner dukker opp innen kort tid, da kjøper jeg heller en annen bil. Men jeg leser på nettet at NAF-testene avdekker masse "småfeil", og for meg som ukyndig på bil så blir det nærmest umulig å vurdere om dette er noe jeg bør legge vekt på eller ikke. Kan vel neppe forvente å finne en feilfri bruktbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF....... Hvis motorlampa ikke lyser er dette en historisk lagret feilkode. Lovgivingen krever at feil på motorstyring lagres så og så lenge. Ville ikke brydd meg for mye om den.

Oljelekkasje kan være så mangt så det er det vanskelig å uttale seg om

Men er slik oljesvetting/lekkasje vanlig på en bil som har gått 80000? Og er dette et tegn på at mer er i vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider