Gå til innhold

Bytter bremser på 1998mod A6

Ranger emnet

Xtermin8r

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 1998 mod 2.4i stv a6 som varsellampa for bremser har begynt å lyse på.

Tenke at jeg skulle kanskje prøve meg på å bytte de selv, tenkte da skiver og klosser på alle 4 hjula.

Noen som vet om dette er vanskelig, trenger noe spesial-verktøy eller annet?

Om noen har en DIY guid så hadde det vær veldig bra :)

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg Haynes Audi A6 boka. Der står alt :)

Eneste spesial verktøyet du trenger er en presse til å få inn stempelet i caliperen da du skal på med nye klosser

Bremsestempelverktøy, 5 deler - Biltema

Utennom det er det ikke så mye som skal til. Husk å vask de nye skivene med rødsprit f.eks. Fjerner belegget som er på de. Gjør du ikke det vil du oppleve dårlig bremse egenskaper.

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på en DIY etter hukommelsen;

Verktøy: Jekk, skrallesett, liten flat skrutrekker, hammer, bremsestempelverktøy og gjerne rustløserspray.

1. Jekk opp

2. Skru av hjulet

3. Slå av rustkanten på bremseskiva med hammeren(for å kunne få den ut av grepet til caliperen etterpå)

3.1 Bare foran: Løsne kontakten til bremsebeleggslitasje-varseleren(følg ledning fra den ene bremseklossen)

4. Skru ut de 2 skruene/boltene som holder bremsecaliperen

5. Bremseskiva skal da være løs og kunne lirkes ut av caliperen(må kanske slå litt på den for å få den til å løsne fra navet)

6. Lirk bremseklossene ut av caliperen

7. Press tilbake stempelet i caliperen vha bremsestemplelverktøyet(Kan gå veldig lett, eller veldig tungt - ikke kjøp for billig verktøy!)

8. Monter i motsatt rekkefølge.

Håper det hjalp :) Kan hende du må suge ut litt bremseveske fra reservoaret hvis du tar alle hjula..

Lenke til kommentar
Del på andre sider