Gå til innhold

Kjøp av Volvo 240 1987 modell

Ranger emnet

HOFSOE

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har fått tilbud om å kjøpe en Volvo 240 1987 modell. Den har gått 256000 km og den koster 17000 kr.

Problemet mitt er: Jeg har ikke mye penger, jeg har ikke lappen, og har ingen jobb, men skal i lære til sommeren.

Jeg blir 18 år til sommeren og skal ta lappen så fort som mulig da.

Men er 17000 kr mye for en bil som har gått så langt? Jeg vet at Volvo 240 er en "evighets bil".

Bilen ser ut til å være i god stand. Ingen rust, en liten bulk på bagasjerommet, og en ripe i den ene døren.

Er dette en bil som jeg burde satse på?

Den har 115 gamp tror jeg. Jeg er ikke akkurat så flink med dette med bil, men kjenner 2 stykker som har mer peiling enn meg.

Hva burde jeg gjøre?

Hvordan får jeg ordnet meg lån? Jeg hører at noen sier at det holder å ha lærling kontrakt for å kunne få lån i banken? Er dette sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte fikk jeg ordnet slik at jeg betalte over 4 måneder til eieren, men det er vel ikke alle som gjør det uten videre. En kompis av meg kjente selgeren og gikk god for meg. Men jeg hadde jobb..

En bulk og ripe er vel egentlig å forvente av en så "gammel" bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem hele saken.

Bilen er levert tilbake til eieren.

Jeg hadde ikke penger. Ingen av folkene mine syntes jeg burde kjøpe bilen. Noe av grunnen er at jeg enda ikke vet hvor jeg får (om jeg får) læreplass.

Vi hadde bilen opp på bukk igår, og den ene bærebjelken bak ved det ene hjulet var ødelagt, og måtte blitt skiftet ut hvis jeg skulle hatt bilen.

Men denne 240n var faktisk blandt de fineste 240ne jeg noensinne har sett.

Synd jeg ikke fikk kjøpt den :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dyrt - maks 10000.

En gammal 240 er ikke verd mer, med mindre den er gjort noe spess med den

Har en 1987 mod 240 selv, hadde da gått 230000km, betalte 13500 - noe jeg synes var litt dyrt. Erfaringsmessis sett pleier førstbilen å gå til helvete etter max 1 år.

For å eie en 240 bør man ha litt peil på å skru - tro meg det er mye som kan føkke seg på denne bilen, ikke nødvendigvis noe stor problem, kan være mye små fix.

Standard problem på 240:

-Kjølevannet forsvinner

-Brenner olje

-Ruster

-Sliten clutch

-Slitne foringer, spesielt i bakakselen (mye breiing sliter hardt)

-Råtne pakkninger (spess innsugspakninga. på noen motorer bla. B230K går det kjøleveske gjennom innsuget. her er det ofte at det lekker etter mange år)

Mitt råd er å ikke stresse. Det finnes tusenvis av gamle 240 ut å går og det massevis til salgs. Skaff deg en billigere bil, selv om 240 er en av de mest driftsikkre bilene som finnes er det mye som kan skje, etter 200000km trenger de fleste biler en skikkelig service. Du kan være heldig å du kan ha uflaks. 245`en til en kammerat har gått 450000km uten store problem (selv om den motoren snart legger på røret. Ventilene er slarkete og de fleste pakningene i topplokket er slitne)

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg Mambo. En bils verdi bestemmes av det folk er villig til å gi for den - ikke hva listeprisen er eller det du og andre mener den er verd. Hvis han duden du viste bilen din til ville gi 25000kr for den er bilen din JÆVELIG strøken eller han er en dust. Jeg hadde aldri gitt det for en 87`mod 240

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars_b

Så fint for deg Mambo. En bils verdi bestemmes av det folk er villig til å gi for den - ikke hva listeprisen er eller det du og andre mener den er verd. Hvis han duden du viste bilen din til ville gi 25000kr for den er bilen din JÆVELIG strøken eller han er en dust. Jeg hadde aldri gitt det for en 87`mod 240

Fatter kjøpte seg en 88mod 244 for 25.000 Men jeg er ganske sikker på at han ikke ble lurt av den grunn. Mange faktorer som spiller inn på prisnivået på en så gammel bil. Fatter sin var forøvrig rustfri, helt klin strøken faktisk og hadde vært eid av en gammel mann som hadde fulgt servicene nøye og ikke kjørt så mange km. Tror ikke han gjorde et så aller værst kjøp egentlig. Selv om det er alltids noen som har gjort bedre kupp der ute :)

Men mitt råd er ihvertfall å snus litt rundt på forskjellige biler og se på flere før du bestemmer deg. Lett å være litt kjøpe kåt første gang du skal handle bil. Lykke til!

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ga 10k for min 85-mod 240GL med B230A motor gått 258 000...

Gikk 2 dager, så gikk vifta i varmeapparatet..

Gikk 2 måneder, så måtte jeg bytte dempere bak, bytte til Bilstein og lesjöfors seff :)

Foringer i bakaksling er "borte", finnes ikke igjen rester av de ihvertfall.. :)

Litt rust i dører etc, men ikke i gulv gudskjelov.. :D

Men jeg synes mitt kjøp var forholdsvis greit jeg.. :)

'95 Nissan 200sx S14

-----

x'85 Volvo 240 TIC :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider