Gå til innhold

Kjøpt '01 A4 Avant, MIL-lyser og automat nøkker.

Ranger emnet


pomba

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Kjøpte oss ny bil på torsdag - altså en 2001-modell Audi A4. Gått 217k, men vært på service når den skal og kun én tidligere eier. En del påkostet og mye som er byttet. Ifølge selgeren (forhandler) skulle alt være greit, og de småtinga som var feil ble nevnt under handelen.

 

Imidlertid merket vi når vi skulle kjøre bilen hjem at girkassa ikke var helt samarbeidsvillig i motbakker. Når den ligger på mellom 1,5 - 2 i turtall så "lugger" eller rykker automatgiret. Det virker som om den prøver å gire - et lite napp, og man ser turtallsnåla spretter en cm opp. Dette skjer jo da ganske ofte under kjøring ettersom den skifter gir til å ligge på akkurat dette turtallet. Giringen ellers virker smertefri, det er bare denne pussige nøkkingen. Noen som kjenner til det?

 

I tillegg begynte da varsellampa for elektronikk å lyse i går, uten at jeg til nå har merket noen nye problemer/forskjeller på grunn av det. Kan det være en sammenheng mellom disse to?

 

Forøvrig - vi kjøpte av forhandler. Hvordan vil dere gått frem nå? Få problemet sjekket først og evnt. fikset, og deretter sende regning til dem? For dette burde vel vært opplyst om og er følgelig definert som en "mangel" i henhold til forbrukerkjøpsloven, såvidt jeg har skjønt.

 

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - og det glemte jeg forsåvidt å nevne at det har vi har gjort. Ringte han på fredag (de har ikke eget verksted, kun utsalg), og han sa at vi måtte finne ut hva som var feil. Var det f.eks. olje som måtte skiftes måtte vi dekke det selv. Hvis det var feil med girkassa så var det en garantisak (avtalen er såkalt 50/50 på girkasse og motor) så kunne han anbefale oss et verksted hvor han fikk gode priser (men regner ikke med han kan kreve at vi må ha den der).

 

Men det jeg tenker er at dette skal være uten om garantien som en mangel på bilen som burde vært opplyst om, ettersom det skulle "bare være å kjøre" og girkasse/motor skulle være uten problemer. Altså skulle det vise seg at dette er en dyr feil så kan vi kreve at de dekker kostnadene eller opphever kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger har masse ansvar her, da iht lovverket. Han kan ikke selge en bil som den står. Du skal ikke lide økonomisk så sant det ikke står noe i kontrakten der dise feilene fremkommer, at du har kjøpt bilen og vet om feilen i forkant, og kjøper til en dertil redusert pris.

Hvor står det at du må dekke 50% av reparasjonsutgifter? Dette kan ikke gjelde på feil og mangler som allerede var der når bilen ble solgt, så sant ikke kontrakt sier noe annet, og om ikke så kan kjøpet heves.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingen ting om disse feilene i kontrakten og det ble ikke nevnt. Eneste som står er at den lekker noe spyleveske, som skulle være den eneste "større feilen".

 

Kontrakten sier at bilen selges med garanti på girkasse og motor. 50% dekkes av selger og 50% av oss - men dette gjelder på skader/ting som skjer de neste 3000km eller 3mnd etter at vi har kjøpt bilen.

 

Så denne feilen var der allerede når vi kjøpte bilen, og han har bedt oss finne ut av det selv, mao kan vi ringe han etter at vi har funnet feilen og kreve at de må betale for reperasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han krever dere skal finne ut av feilen er ansvarsfraskrivelse, i håp om at dere også gjør det. Jeg foreslår at dere krever selger utbedret feilen, om han ikke godtar det kan dere jo høre med forbrukerrådet hva de sier :) Så lenge kontrakt sier dere har kjøpt en bil uten feil, og det viser seg dette ikke stemmer, da har dere en god sak. Ikke minst når det er gått så kort tid etter kjøp.

 

Gjerne en idé om kommunikasjon med selger foregår via mail, slik at det er dokumentert?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å hatt den på sjekk hos Audi-verksted fant de etterhver ut at det var spor av frostveske i girolja, så de mente det var en intern lekkasje der. Altså må radiator skiftes ut, girkasse tas ut, demonteres, bytte clutche og girolje+filter. Estimert pris 25 000.

 

Feilen på motorelektronikken kom fra katalysator. Audi verksted fant ikke helt ut av det, men mente katalysator måtte byttes. Ca 10 000.

 

Selgeren fikk bilen tilbake og vite om feilene, og skulle se om han fikk tak i en brukt girkasse fra utlandet og bytte hele greita. Mente at katalysator ikke trengte å byttes, bare en lambsonde (eller noe sånt?). Så han skulle ta kontakt på mandag. Enten fikser han/hans verkste det og betaler, eller så går bilen tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår