4pekatt Skrevet Mai 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2013 Hei! Faren min har ventilbank på ene siden av motoren sin.. Jeg vet ikke om det har vært der lenge, men han fortalte meg at han hadde restene av en dunk helsyntetisk olje på bilen for et par dager siden. Altså, nå er det blandet halv- og helsyntetisk motorolje på den. Vil dette ha noe å si? Kan det skape ventilbank? Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2013 Både ja og nei. Selv bruker jeg utelukkende mineralsk olje (25W-50) men har aldri et eneste tikk av ventilene, ikke engang om motor har stått i uker uten bruk, dette da løfterene er nye. Slitte hydrauliske ventilløftere er ikke videre glad i for tykk olje, noe mineralsk kald olje kan være. Når de er slitte slipper de ut olje, trenger da oljetrykk (tilført ny olje) for å utvide seg igjen. Inntil dette skjer vil de tikke. I utgangspunktet skal man ikke blande oljer slik, faren din burde skifte olje og filter så snart som mulig. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Mai 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2013 Skjønner - Det tikker fra varm motor også. Er det skadelig, på noe vis å blande delsyntetisk (Biltema) og 5W 30 syntetisk? (Dexos 2) Hvis ikke, blir han nok ikke å gjøre det.. :p Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2013 Da får du si til han at dette er skadelig da oljene ikke er homogene eller noe slikt, og det dannes emulsjon som forringer smøreevnen dramatisk, hihi ;) (Ventil)Tikking betyr for stor klaring mellom kamlober og løftere, noe som på sikt vil slite på kammen(e). Resultatet er, med tiden, at herdingen gjennomslites og kammen vil spises opp. Dette er ikke bra - og det er fakta. Tikking fra varm motor tilsier at noe ikke er som det skal være... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Mai 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2013 Takk for svar, som alltid Quattro :-) (Eller "H", som i kjent James Bond stil?) Står alt bra til i helgen? :-) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2013 Jupp, alt bra her, hos deg også håper jeg :) Hilsen 'double o' H Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.