Gå til innhold

Godkjenne bil med sprekk i frontrute?

Ranger emnet


pipenokkel

Anbefalte innlegg

Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy utgitt av Statens Vegvesen.

 

 

3.1. Synsfelt

 

Visuell kontroll fra førersetet.

 

Hindring i førerens synsfelt som i vesentlig grad påvirker sikten

framover eller til sidene gir 2er feil.

 

 

3.2. Vinduenes tilstand

 

Visuell kontroll

 

I synsfeltet skal det ikke forekomme skader med

utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte

flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm.

Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt.

reparert, når de ikke har vesentlig

betydning mht. sikt og sikkerhet.

 

Med synsfelt menes område på frontute som:

-

på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm

bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og

innenfor vinduspusserfeltet,

-

på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk

i forhold til rattsenteret og med midtpunktet ca 70 cm over

sitteputen.

Slitasje på frontute vurderes, spesielt med tanke på motlys.

Kontroller om det er montert reflekterende eller farget folie eller

lignende i strid med kravene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy utgitt av Statens Vegvesen.

 

 

3.1. Synsfelt

 

Visuell kontroll fra førersetet.

 

Hindring i førerens synsfelt som i vesentlig grad påvirker sikten

framover eller til sidene gir 2er feil.

 

 

3.2. Vinduenes tilstand

 

Visuell kontroll

 

I synsfeltet skal det ikke forekomme skader med

utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte

flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm.

Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt.

reparert, når de ikke har vesentlig

betydning mht. sikt og sikkerhet.

 

Med synsfelt menes område på frontute som:

-

på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm

bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og

innenfor vinduspusserfeltet,

-

på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk

i forhold til rattsenteret og med midtpunktet ca 70 cm over

sitteputen.

Slitasje på frontute vurderes, spesielt med tanke på motlys.

Kontroller om det er montert reflekterende eller farget folie eller

lignende i strid med kravene.

 

I følge dette skal det da gå bra, i og med at skaden er helt nederst på høyre side, så langt unna førerens synsfelt som mulig :) Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde min bil på eu-kontroll for noen år siden. Da hadde min frontrute en sprekk nede til høyre langt fra synsfelt på passasjer side.

 

Dom: Skift frontrute!

 

Spørsmålet blir da, kan de (med loven i hånd) kreve dette når man leser hva kriteriene er i Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir da, kan de (med loven i hånd) kreve dette når man leser hva kriteriene er i Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy?

 

Igrunn ikke, alle verksteder skal følge den retningslinjen som SVV gir ut (Den du postet litt lenger opp) men så skal man utifra beste vurderingsevne sørge for at ingen biler er trafikkfarlige og farlige for sjåfør og evt. passasjerer.

En må også huske at frontrute faktisk er en del av det bærende i karosserikonstruksjonen på de fleste nye biler i dag.

 

Jeg har aldri gitt en 2'er på PKK hvis sprekken er utenfor synsfeltet :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir da, kan de (med loven i hånd) kreve dette når man leser hva kriteriene er i Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy?

 

Forskriften du la ut sier jo noe om sikkerhet. Da velger jeg og tro på kontrolløren som sier at den må skiftes. Kan selvsagt klage og gjør meg vrang,men jeg ønsker å ha et godt forhold til verkstedet mitt. Egenandel på 2000 kr for en ny rute er bedre enn at ruten kollapser under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskriften du la ut sier jo noe om sikkerhet. Da velger jeg og tro på kontrolløren som sier at den må skiftes.

 

Helt sant, men da blir det også helt og holdent opp til hver enkelt kontrollør sin forstand og vurderingsevne, er vel derfor noen lar dette gå gjennom mens andre ikke. Mener da at om de ikke godkjenner dette så bør de kunne begrunne/redegjøre for sin avgjørelse mer enn å bare skrive et 2-tall.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Onkel fortalte meg at på biler med limt frontrute gjalt frontruta som en del av bærende karosseri, da kunne de skrive 2'er feil på lappen også ved sprekker utenfor synsfelt. Men de hadde måttet slutte med det pga det var ikke noe som skulle sjekkes ifølge Kontrollinstruksen.

 

På biler med pakningsrute hadde det ingenting å si sålenge det var utenfor synsfelt...

Som Rsele hinter om er det en faktisk fare med en sprekk at hele ruta sprekker opp og kollapser innover. jeg ville sagt den var ekstremt liten sålenge man har fart under 200km/t, men Rsele kjører sikkert ofte i slike hastigheter så det var nok best å bytte.

 

Hadde jeg vert deg Pipenokkel; så hadde jeg prøvd meg på en EU uten å bytte først, får du feil på den så krev å få se forskriften de dømmer det etter;)

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår