Gå til innhold

Golf '95 TDK 210000 km tregstartet

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Problemet tilkom ila. vinteren. Trodde det skulle bedre seg til sommeren, men den trenger fremdeles mange omdreininger, på tross av at den synes å gløde. Har prøvd å enkel-, dobbel- og trippel-gløde, uten at det synes å gjøre noen forskjell. Det kommer rikelig hvit røyk (er vel uforbrent diesel). Kjøpte den sist vår, og den startet da på første eller andre omdreining uten gløding. Jeg skrudde ut den mest tilgjengelige glødepluggen. Den så ganske fin ut, med et ørtynt sotlag, som lot seg tørke av med fingeren. Glødelampen lyser når tenningen i glødestilling, men det er nesten alltid slik at den ikke lyser før tenningen dreies for andre gang. Deretter lyser den hver gang. Når motoren startes varm, lyser lampen ikke. Jeg mener å huske at jeg pleide å høre et klikk under glødingen, men det tror jeg ikke jeg hører lenger. Batteriet synes meg å virke bra (62amp), da det dreier startmotoren i det lengste uten hørbart å svekkes. Jeg har intet voltmeter tilgjengelig for tiden. Jeg toppladet batteriet, for å se om det gjorde noen forskjell, men det startet fremdeles like tregt. Har lest tråden til Laggis; men jeg har ikke det døgnvarierende problemet med gløding.

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at det faktisk er strøm på glødeskinna når glødelampa lyser og at pluggene virker. Skru de ut å sett jord og 12v på de, de skal bli rødglødende etter 2sekunder. Evt kan du måle motstanden i de, maks 1Ω

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det klikker i releboxen over ditt venstre kne når du skrur på tenninga.

Det er glødereleet.

Hvisdette funker, skal du ha strøm til pluggene.

Men to fungerende plugger, starter kjerre greit.

Når denne her ryker, blir det vanskelig.

Kjøp fire nye på Biltema og sett av tre timer til knoting med å skifte plugger.

Lønner deg på å gjøre dette på varm motor og løsne dem forsiktig og kirke fram og tilbake slik at du unngår aliminiumsklin i gjengene..

Sett inn gjengene på de nye plugga med aluminiumspasta (også biltema). Du får en'ny' bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]38529[/ATTACH]

 

Jeg har så langt sjekka sikringen (50A). Denne ser hel ut for meg. Det klikker ikke i releet. Hva det kommer av, vet jeg ikke. Jeg dro ut reléet (104) samtidig som jeg sjekket sikringen, for å se etter brennemerker eller irr i kontakten, men den ser fin ut. Jeg kobla fra skinna, så på igjen, og prøvde å starte med og uten, men det er overhodet ingen forskjell. Jeg har voltmeter på vei i posten. Jeg lurer på om det er smart å shorte mellom hullene (mellom 30 og 87) til de to, store kobberkontaktene, for å sjekke om reléet er gåent, eller om dette er upraktisk, siden strømmen kanskje er for kraftig. Kan jeg sette strøm på reléet på noe vis for å høre om det klikker (og dermed vite at det funker)?

 

Jeg prøvde just nå å kjenne på pluggene like etter gløding. Kunne ikke kjenne at de ble noe varme, dog er jeg ikke helt sikker. Siden de skal være rødglødende i den andre enden, regner jeg med at de skulle bli varme nok til at en merker det i enden som skinna fester i.

post-76240-13804855015554_thumb.jpg

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg sjekke om det kommer strøm til reléet ved å ta ut releet og stikke pinnene på voltmeteret nedi hvert at de to store slottene mens jeg får noen til å vri om tenningen til gløding, eller ødelegger jeg noe da? Ved å gjøre dette, regner jeg med å kunne finne ut om feilen ligger før reléet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (store) kontaktflatene pleier og være store fordi di skal føre en stor mengde strøm, skal du skjekke at releet får strømmen det skal så bør

du sette en pinne på en stor kontakt flate og den andre pinnen på multimeteret til gjord en eller annen plass.

Siden skjekker du en av dem små, usikker på hvem men det skal være den som gir styrestrømm til releet. her gjør du det samme med gjord men må få noen til og vri om nøkkelen for og få strømm der.

 

Får du ikke strøm på den første flaten du sjekker så bytt til den andre, kun en av de 2 store eller 2 små vill gi deg spenningsmåling, men husk og ha den andre pinnen på multimeteret til gjord.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som har slått meg mens jeg har studert pluggene og deres omgivelser - det går ingen tykke kabler til pluggskinna. Det eneste som går dit, er to to, tynne røde/hvite kabler.

 

[ATTACH]38564[/ATTACH]

 

Jeg koblet fra kontakten til vanntemperaturmåleren med vilje, for å få bedre innsyn. Her ser vi rett inn på første glødeplugg i rekka, hvor skinna starter og går mot venstre mot de andre pluggene. Bildet er tatt ovenifra fra høyre.

 

Oversiktsbilder:

[ATTACH]38565[/ATTACH]

[ATTACH]38566[/ATTACH]

post-76240-13804855042674_thumb.jpg

post-76240-13804855042769_thumb.jpg

post-76240-1380485504282_thumb.jpg

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg fikk multimeteret. Batteriet ga 12,5V etter lading. Over gløderelékontaktene var det 12,3V spenning. Fra glødeskinne til gods var det 10,5V, tror jeg; husker ikke helt eksakt. Motstand i glødepluggene fra glødeplugg én til glødeplugg fire var i Ohm 2,5 2,0 1,5 0,8. Den siste er den nye jeg har satt inn. Jeg testet dem mens de satt i blokka. Etter tre-fire glødinger og noen sekunders dreiing av startmotoren målte batteriet 12,4V spenning. Ca. atten grader idag. Bilen startet lettere enn sist; da 10 grader, men det kreves fremdeles flere glødinger og ca. et halvt minutts arbeid fra startmotoren. Jeg er ikke sikker på om jeg kjente noen vesentlig varmeforskjell på pluggene etter to glødinger, men jeg tror pluggene kjentes lunkne ut i forhold til blokka. Det virker som det er god fart på startmotoren, jeg vil tippe den går raskere enn 300rpm, men det er mer en gjetning.

 

På posten til TL3515 å dømme, bør jeg altså bytte de tre resterende pluggene, siden motstanden er over 1Ohm. Hva slags verktøy trenger jeg for å få ut dysene; det ser ut som jeg må ha de ut for å noenlunde komme til.

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreima er neste prosjekt. Den har gått ca 100000, og er på overtid ifølge manualen. Skulle vært bytta på 90000. Manualen er gammel, reima er vel 10-15 år nyere. Registerreimer har visst bedret seg en del Siden midten av nittitallet. Men jeg tar den nå i varmen, kanskje i forbindelse med bytte av toppdekselpakning og bytte av pakning ved turboen, som også lekker litt. Kunne vært fristende og tatt glødepluggene samtidig også, men det problemet er så plagsomt at jeg vil gjøre det først, før jeg prøver på noe av det andre. Jeg har ikke gjort noe av det før.

 

Edit: Denne motoren raser vel om reima ryker?

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, igjen, alle sammen. Nå har jeg fått fikset glødeproblemet. Jeg dro til en erfaren mekaniker - førti år i bransjen uten annen jobb eller hobby - for å be ham skifte reg-rem. Samtidig ba jeg ham sjekke glødesystemet. Han sjekket først slik dere anbefalte, byttet plugger, men fremdeles like tregstartet. Han fant deretter ut at 50A-sikringen nå var røket. Det var den ikke da jeg sjekket den, men nå var den tydelig brent av. Jeg tok ut batteriet en gang i mellomtiden for å lade det, på riktig måte, aner ikke om det var det utløsende. Han erstattet sikringen, men fikk ingen spenning på glødeskinnen. Han pillet så glødereléet ut av huset sitt, men kunne ikke se noen feil der. Uten huset på kunne jeg se at armen i reléet slo på når nøkkelen ble vridd om, samtidig med det velkjente klikket, og han mente reléet fungerte som det skulle. Han kunne fremdeles ikke måle noen spenning på skinnen. Deretter delte han det store plaststykket som ledningene til glødeskinnen kommer fra, smurte silikon rundt kontaktene, og koblet sammen igjen. Dermed startet bilen som den skulle.

 

Samtidig med kamremsbyttet oppdaget vi at det hadde oppstått diesel-lekkasje fra dieselpumpen; om denne blir det en egen tråd.

 

Edit: Jeg byttet også batteri før mekaniker-besøket, men det hjalp heller ikke.

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår