Gå til innhold

Pipelyder og tørre bremser?

Ranger emnet

twistedlogic

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota Avensis stasjonsvogn, som piper litt i bremsene. Samtidig høres det veldig "tørt" ut når jeg bremser. Er litt usikker på om bremseklossene er slitte; har ikke skiftet dette selv tidligere, men syntes ikke det ser sånn ut fra bilder jeg har sett på nettet. Har lagt ved et par bilder, noen som kan se om dette er modent for skifting, evt om bremseskivene ser ok ut?

post-77844-13804855042988_thumb.jpg

post-77844-13804855043037_thumb.jpg

post-77844-1380485504308_thumb.jpg

post-77844-13804855043122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det piper ikke fordi det er utslitt, men forbi det er helt tørt det og klossen vibrerer når du bremser. Se på den bakre klossen, det er den som slites fortest. Er nok og skru av caliperen og smøre et lag med kobberfett på baksiden av klossene.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har lest om kobberfett tidligere, men har ikke turt det da det høres litt skummelt ut å smøre bremser. Men når du sier baksiden av klossene regner jeg med du mener den motsatte siden av anleggsflaten som går mot bremseskiven? Er det mye jeg kan gjøre feil ved å demontere dette, eller er det kun å skru av et par bolter og skru på igjen? Har skrudd lite bil, derfor jeg spør så dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare ta av de 2 skruene på calipern. Er trygt å bruke kobberfett fordi det holder seg fast ved høye temperaturer og renner ikke inn på bremseflatene.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trygt å bruke kobberfett der?

Det forekommer at mansjettene på stempelet sveller opp av enkelte typer fett.

Kjeramisk fett må man ikkje finne på å bruke mot gummi, kobberfett går normalt fint om man ikkje overdriver på stempelsiden.

Personlig monterer eg alltid bremser tørre så langt det går.

Men skriker det plagsomt mye, så er det eller skrikeplater løsninga.

Du kan dog prøve å smøre opp glidepinnene med bremsesylinderfett. Det vil dempe en del vibrasjoner i selve kalipperen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider