Gå til innhold

GUIDE: Kan subwooferen din monteres horisontalt?

Ranger emnet


bi a op

Anbefalte innlegg

Om man har lyst å montere elementet sitt horisontalt/vannrett er det en ting som kan hindre deg, og det er noe som kalles sag. Sag er hvor fleksibelt elementet er fysisk, vekt og gravitasjon kombinert. Det er et par greie formler som forteller deg om ditt element er egnet for horisontal montering. Hvorvidt dette lønner seg for ditt oppsett i din bil tas ikke i betrakning. Noen mener bassen kansellerer seg selv når den treffer taket i bilen og slår i retning mot subwooferen igjen, men dette gjelder naturligvis ikke alle biler. Men nå starter vi.

 

Først trenger vi Cms som er mykheten i elementet og har med Vas å gjøre.

 

Cms = Vas / (1180 * c² * (Sd/10000)²)

hvor

 

Cms blir målt i meter per kilogram (m/kg).

Vas i liter, ikke kubikk.

c er lydens hastighet i m/s (343 m/s er bra her).

Sd er elementets effektive overflate i kvadratcentimeter.

Nå som vi har Cms trenger vi Mms, som er masse.

 

Mms = 1 / ((2*pi*Fs)² * Cms)

hvor

 

Mms er målt i kg.

Bruk pi symbolet på kalkulatoren, å skrive 3.14 holder ikke.

Fs er egenresonansen til elementet i Hz.

Cms er kalkulert ovenfor.

Nå som vi har både Mms og Cms er vi nesten i mål. For å kalkulere den virkelige saggen på elementet må man multiplisere stivheten i elementet med massen av membranen med gravitasjonskraft.

 

Sag = Cms * Mms * g

hvor

 

Cms er kalkulert ovenfor i meter per kilogram (m/kg).

Mms er kalkulert ovenfor i kg (endelig får man man bruk for memory funksjonen på kalkisen).

g er akselerasjon (9.81 m/s2).

Da har vi Sag oppgitt i meter, multipliser med 1000 for å få det i millimeter.

 

En god tommelregel sier at hvis Sag er høyere enn 5% av Xmax så er ikke subwooferen ment for horisontal montering. Så om man taper mer enn 1/20 av Xmax fra Sag så må du montere vertikalt.

 

Prosent Sag = (Sag / Xmax) * 100

hvor

 

Sag er kalkulert ovenfor i mm.

Xmax er linær slaglengde én vei i mm

Er svaret ditt under 5 er det bare å kjøre på.

 

Kilde:

http://www.facstaff.bucknell.edu/esantane/movies/DriverOrientation.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hmmm. Om jeg benytter SI-systemet, noe man skal, så får jeg som følger;

 

Sag = Cms * Mms * g --> Sag = 0,0011 m/N * 0,1677 kg * 9.81 m/s2 = 0,00181 m --> 1,81 mm.

 

Dette hørtes skrekkelig mye ut, altså er ikke regnestykket til bi a op satt opp ihht SI-systemet.

 

Videre;

 

Prosent Sag = (Sag / Xmax) * 100 --> 1,81 / 14 * 100 = 12,9 %

 

Dette stemmer selvsagt ikke. Trådstarter får sette opp regnestykket ihht SI-systemet, eller i det minste opgi hvilke benevnelser man må ha på de forskjelige enhetene siden dette ikke er oppgitt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å sjekke om Gladen SQX12 kan monteres horisontalt?

Er ikke så smart da det kommer til den type beregning smile.gif

Ja, svaret ble 1,314 %.

 

Hmmm. Om jeg benytter SI-systemet, noe man skal, så får jeg som følger;

 

Sag = Cms * Mms * g --> Sag = 0,0011 m/N * 0,1677 kg * 9.81 m/s2 = 0,00181 m --> 1,81 mm.

 

Dette hørtes skrekkelig mye ut, altså er ikke regnestykket til bi a op satt opp ihht SI-systemet.

 

Videre;

 

Prosent Sag = (Sag / Xmax) * 100 --> 1,81 / 14 * 100 = 12,9 %

 

Dette stemmer selvsagt ikke. Trådstarter får sette opp regnestykket ihht SI-systemet, eller i det minste opgi hvilke benevnelser man må ha på de forskjelige enhetene siden dette ikke er oppgitt.

Hadde du gjort beregningene fra starten av og ikke ignorert halve posten så hadde du fått riktig svar. Har nå oppgitt benevnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, svaret ble 0.00131%.

 

 

Hadde du gjort beregningene fra starten av og ikke ignorert halve posten så hadde du fått riktig svar. Har nå oppgitt benevnelser.

 

Brukte Cms og Mms som (allerede) var oppgitt for SQX 12, hadde SI-systemet vært brukt i ditt regnestykke så hadde man ikke trengt vite benevnelser. Men siden du nå har lagt de til så hjelper det mye 1-winking.gif

 

3dJOX.jpg

 

2LLUX.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cms blir målt i cm per newton.

Mms er målt i kg.

 

Sag = Cms * Mms * g

 

Prosent Sag = (Sag / Xmax) * 100

 

Sag er kalkulert ovenfor i mm.

Xmax er linær slaglengde én vei i mm

 

 

Prøvde igjen med dataene oppgitt for elementet og får det fortsatt ikke til å stemme selv om benytter de benevnelser du oppgir. Får du andre verdier på Cms og Mms om du regner de ut på din måte?

 

 

Sag = Cms * Mms * g

Sag = 0,011 cm/N * 0,1677 kg * 9.81 m/s2 = 0,0181 m. Ganget med 1000 blir det 18,1 mm.

 

Prosent Sag = (Sag / Xmax) * 100

Prosent Sag = (18,1 mm / 14 mm) * 100 = 129,3 %

 

5rEHM.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde igjen med dataene oppgitt for elementet og får det fortsatt ikke til å stemme selv om benytter de benevnelser du oppgir. Får du andre verdier på Cms og Mms om du regner de ut på din måte?

 

 

Sag = Cms * Mms * g

Sag = 0,011 cm/N * 0,1677 kg * 9.81 m/s2 = 0,0181 m. Ganget med 1000 blir det 18,1 mm.

 

Prosent Sag = (Sag / Xmax) * 100

Prosent Sag = (18,1 mm / 14 mm) * 100 = 129,3 %

0,11mm/N = 1,1cm/N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken din til http://www.endmemo.com/sconvert/n_cmn_mm.php er riktig den, men husk at du der konverterer mellom N/cm og N/mm (1 N/mm er det samme som 1 MPa (megapascal)).

I formelen er det cm/N og mm/N det går i, altså elementvandring / kraft. Om elemetet vandrer 0,11 mm ved 1 N kraft så vil det vandre 0,011 cm ved 1 N kraft 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Linken din til http://www.endmemo.com/sconvert/n_cmn_mm.php er riktig den, men husk at du der konverterer mellom N/cm og N/mm (1 N/mm er det samme som 1 MPa (megapascal)).

I formelen er det cm/N og mm/N det går i, altså elementvandring / kraft. Om elemetet vandrer 0,11 mm ved 1 N kraft så vil det vandre 0,011 cm ved 1 N kraft 1-winking.gif

Så klaaaart! Stoopid wunder.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår