Gå til innhold

Div spørsmål ang Mondeo prosjekt

Lalaw3ra

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 2 stk Mondeo 1999. Den ene har vært i grøfta og blitt rammeskeiv stakkar :(

Men den andre er i passe god stand. Den har jeg tenkt å fikse opp, å få på veien igjen. Ønsker å bruke minst mulig penger på hele prosjektet, så prøver å gjøre mest mulig selv og bruke ting jeg allerede har.

Jeg har ikke så god peiling på bil, men prøver å lære. Så jeg har en del spørmål.. ;P

Saken er det at interiøret i den som er rammeskeiv er mye finere enn det i den som jeg skal fikse.

Så jeg har startet å bytte alt jeg kan. Har så langt byttet alt av dør-trekk og div lister her og der.

Men så lurer jeg på om det går å bytte dashboret? Er dette isåfall umenneskelig vanskelig å få til?

Interiøret i den rammeskeive bilen er nemlig sort, mens det er lysgrå i den jeg fikser. (synes ikke det er noe særlig fint ;P)

Men hvis det er sykt vanskelig eller ikke går å bytte, kan jeg evt farge det? isåfall med hva?

Og mens jeg holdt på å skru ut dør-trekkene, kom jeg på at jeg kunne tenke meg å ta 2 av høyttalerne som står i dørene på den rammeskeive bilen, å koble opp i hatthyllen på den jeg fikser.

Hva er letteste måte å gjøre det på? hva må jeg evt kjøpe inn?

Alle gode råd, evt bilder og bruksanvisning for dummies tas imot med stor takk ;P

Your computer has just committed suicide ... press the [any key] to plan funeral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut dashbordet i den som er rammeskeiv,når du har fått det ut vett du hva som kreves for og få det inn i den andre:-)

Husk det er mye "skjulte skruer" så ta deg god tid,begynn med og koble fra batteriet om det er koblet til så tar du rattet av.

Eg synes ikke det er veldig vanskelig og fjerne,tar tid og du må huske og skru i alle skruene ved montering ellers kan det bli mye knirkelyder.

Lykke til :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bare farge det dashboret som er i bilen? lakke det elsn? har lest litt rundt, og funnet mye bra tips.

men tenker på at hele dashboret er "gummi" så hva må jeg bruke for å få evt lakk til å sitte?

Your computer has just committed suicide ... press the [any key] to plan funeral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vinyl på dashbordet da?.

Har hørt om folk som har lakkert dashbod med varierende resultat,må iallefall bruke skikkelig lakk(plastlakk) som tåler bevegelse.

Så er jo dashbord veldig utsatt,har du ikke noen som kan hjelpe deg med og bytte dashbord?

Peugot 407SW

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett ut med dashbordet hvis lakkering skal bli noe bra, så da er du like langt. Men det er ikke noe problem å bytte dashbord hvis man setter av litt tid. Gjør som rainman sier, skru ut av delebilen først, så er det ikke krise om du ødelegger noe. Let etter skjulte skruer, løsne de du ser, og prøv etterhvert om dashbordet løsner. Har selv hatt ut dashbordet på noen biler, men ikke mondeo. Pleier ikke å være noe problem, bare man er tålmodig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det er vinyl, jeg vil si rågummi elns ;P men som sakt, jeg kan ikke stort om dette ^^

har hållt på litt å skru i den jeg henter deler fra, så får se hva jeg gjør til slutt..

ville bare vite om det var et alternativ å evt lakke det

men fra det ene til det andre.. hvordan e gulvtrekket festet? er det no stress å bytte det?

det som er i bilen jeg skal bruke, er så slitt og har masse hull her og der, så tenkte det var lurt å bytte det også mens alt av seter og midtkonsoll var ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppet er vel festet i dørterskell under listene og setene fremme må ut kansje delvis bak,eller så er det kansje festet i fotkviler på føresiden.

Du ser det etter hvert som seter og listene ved setebelte og dørapningene kommer ut :-)

Husk og koble fra batteriet om det er airbag i setene :drive2

Peugot 407SW

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider