Gå til innhold

Ulyd i forstilling?

Ranger emnet


ZynThraX

Anbefalte innlegg

Bare indre drivknute koster rundt 55 euro, samt 30 euro i frakt.

Alltid lurt å sende en mail i forkant med ditt VIN nummer for å bekrefte at delen er riktig.

Dermed legger man ansvaret på selger til å finne riktig del for deg.

 

Men folk er forskjellige så om du ikke vil være brydd med å importere selv og bare vil ha det gjort så er vel ikke 4000 kr noen unormal pris sikkert for en slik jobb inkl deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, vet at Møller er ekstremt dyr på det aller meste.

Vanlig service, som å skifte filtre og olje kan jeg gjøre helt fint selv, det eneste jeg tenker på er evt senere hvis jeg skal selge bilen igjen. Noen er så utrolig nøye på dette med serviceheftet og stempling og slikt fra verksteder. Vanskelig å få dette til hvis man tar alle servicer selv.

 

Det som gjør det så vanskelig er jo dette at det fulgte med IF bilbytteforsikring da jeg kjøpte bilen, dvs at jeg betaler bare 20% av kostnaden for reprasjonen eller minimum 1500 kr. Men hvis det viser seg at det ikke er indre drivledd så må jeg ut med hele greien selv og vi må videre til neste del som det da evt er. (slik som jeg har forstått det)

Så hvis det da viser seg å være indre drivledd så betaler jeg en god del mindre uansett. Men det er jo vanskelig å si før etter delen er skiftet.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener han sa at hele drivakslingen kostet rundt 6000kr, da regner jeg med at dette var inkl. begge drivleddene.

kanskje jeg skal be de skifte hele greien når de først skal gjøre det.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra videoene og lesingen så kan det virke som det faktisk er drivknuten, ble litt mer optimistisk nå :)

Så tror eg bare lar verkstedet gjøre jobben og skifter hele akselen, så får jeg virkelig håpe at det er årsaken og at det da går på forsikringen :)

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke foreløpig, delen er bestilt og har time på verksted om en uke.

Delen var dyr, men tar dette igjennom bilbytte forsikringen. Så min egenandel kommer på rundt 2000 kr.

Så jeg venter i spenning og håper det er dette som er årsaken.

Drit lei av å kjøre rundt med den slik den er nå, all kjøregleden forsvinner.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og hentet bilen.

Og ja, lyden er der enda. Kan frem provosere den på akkurat samme måte som før.

Det eneste er at lyden er svakere og ikke fullt så høy og tydelig men den er definitivt der.

Så nå sitter jeg å klør meg i hodet og lurer på hva i svarte det er som kan gjøre at denne lyden kommer. Tilbake til scratch 1.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare indre drivknute koster rundt 55 euro, samt 30 euro i frakt.

 

Det er umulig. OEM VAG drivknuter koster flere hundre euro.

 

Ser at komplett aksling ligger på 2500 kr.

 

OEM drivaksler koster ca 5000kr, med mindre man bestiller X (exchange) versjonen som betyr at den gamle må returneres. Og jeg snakker ikke om priser her i Norge, importerer selv fra Tyskland.

Endret av Jägermeister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og hentet bilen.

Og ja, lyden er der enda. Kan frem provosere den på akkurat samme måte som før.

Det eneste er at lyden er svakere og ikke fullt så høy og tydelig men den er definitivt der.

Så nå sitter jeg å klør meg i hodet og lurer på hva i svarte det er som kan gjøre at denne lyden kommer. Tilbake til scratch 1.

 

Uff, det suger virkelig.

Du nevner tidligere at det er kraftig dunk når du rykker i bremsen og når du kjører over humper..

Så det må jo være noe som er løst eller slarkete der fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dunket er blitt svakere men fremdeles ingen problem og høre eller fremprovosere.

Tok en omvei på vei til jobb idag og kjørte over litt brostein, hører fremdeles tydelig at det er noe "løst" der fremme. Men ikke fullt så gale som tidligere.

Så om det har vært noe gale med drivknuten i det hele tatt er vanskelig og si, for meg kan det virke som det var det pluss noen andre ting. Da noen ting har blitt bedre mens andre ikke.

Jeg kan fremdeles høre

-dunk ved brå gasspådrag

-dunk ved napp i bremsen

-gjentagende dunkelyder (ca ett dunk hver 0.5 sek) når jeg løser forsiktig uten gass i 2. gir)

-det dunker fremdeles i rattet når jeg svinger mye ved parkering

-høres ut som noe er løst ved ujevnheter i veien som brostein (ikke fullt så gale som før)

 

Men i og med at denne delen var/er så dyr så tar jeg denne igjennom bilbytteforsikringen så jeg bare betaler 2000kr.

Jeg regner med at årsaken til denne lyden ligger ett eller annet sted der fremme i forstillingen (riktig?)

Så etter hvert nå så får jeg bare ta utskiftnings metoden og begynne å skifte deler, som bærearmer og link armer.

Regner med jeg klarer å skifte de selv (eller er det noen av de som er ett helvette?)

 

Som du sier Offpist, så MÅ det jo være noe som er løst der fremme, men det som er problemet er jo at verkstedet (de 4-5 mekanikerene) som har sett på bilen ikke klarer å finne noe som helst slark på noe, og var derfor de også mistenkte indre drivknute.

Det eneste lille slarket de kan finne er ene øvre bærearm, men da på andre siden (feil side). Lyden er veldig tydelig at kommer fra høyre side.

 

Noen som har noen anelse om hva det faktisk kan være? Det MÅ være i forstilling ikke sant??? Nå vet jeg hvertfall at det ikke er drivknute eller aksel.

Girkasse, clutch eller diff kan vel ikke lage noe sånn lyd samt alle de andre symptomene? (mitt største mareritt!!!)

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke et slikt GOPRO kamera da?

Det har jo mikrofon og vidvinkel.. Feste et slik i forstillingen bak hjulet og kjøre litt rundt.. ;)

Må vel være ganske slarkete for at det skal vises kanskje.

 

Men jeg veit jo at enkelte verksteder har "lytte utstyr" for å lokalisere dunk og knirke lyder.

 

At det dunker når du svinger burde ikke ha noe med girkassen å gjøre.

Men har du vibrasjoner i rattet om du står helt i ro og svinger til sidene?

 

 

Det blir mye tipping og synsing, tror ikke dette er så lett å løse via et forum på internett egentlig.

 

Har de sjekket at det ikke er slark oppe i overkant av demperen tro?

[ATTACH]40124[/ATTACH]

post-32254-13804855224174_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg 100% sikker på hva det er de har sjekket, men regner med de har sjekket det meste (det burde de hvertfall).

Tanken har slått meg om det er noe med demper, fjærbeinslager? (Hvordan er det å demontere denne bare sånn for å sjekke egentlig?)

 

Ja vanskelig og finne ut av dette. Hvertfall for meg :P

 

Det vibrerer ikke når jeg svinger når jeg står i ro, men det kommer dunk. Virker som de kommer fra 0 posisjon (rett frem) og når jeg svinger til en av sidene, og ca igjen etter 300-360 grader sving en av veiene.

Men er ikke noe vibrering.

Jeg nevnte jo også tidligere at det var kommet en lyd som minnet om ett lager som var gåent, en lyd som var uavhengig av gir eller gass men av hastighet, altså lyden fulgte hjulet. Denne lyden virker som er helt borte etter skifte av drivakselen.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for når du svinger så følger fjæren med rundt i et lite lager som er der oppe.

Om noe er slarkete der kan jeg forestille meg at det vil bli dunkelyder når du svinger.

Og ikke minst når du kjører i humper.

 

Bare tenker litt høyt, kan godt hende jeg er på villspor.

Men kan godt tenke meg at det er noe de kan overse når de skal se etter slark i forstillingen.

Når det er sagt så tror jeg ikke det er noen vanlig feil heller..

 

Du kan jo få med deg en venn som sitter i bilen og svinger fra høyre til venstre mens du står ute og følger med på høyre side for å finne ut hvor "dunken" kommer fra.

Om fjærbeinet flytter seg i overkant i rykk og napp så er det noe som er feil der oppe hvor den røde pilen er.

I så fall burde du kjenne det godt om du holder hånden på fjæren.

Bilen skal ikke være jekket opp. Kanskje lurt å finne en liten gress flekk så hjulet går glatt mot underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår