Gå til innhold

problem ved bytting av bærebru på 92 vento

Ranger emnet


Mr turbo

Anbefalte innlegg

som topic sier har jeg begynt skifting av bære bru begge sider på en gammel vento. problemet er den ene store bolten, mener hodet var 17mm knakk rett under hodet, har løsnet stab stag og bærekule samt andre 17 eller 19 mm bolt som skrues rett ned.

bolten som knakk er den som er nærmest deg på bildet, selve brua kan beveges ganske mye, usikker på hvordan jeg skal få ut den knekte bolten da den er problemet, tar gjerne mot tips.

 

Alle muttere og bolter har løsnet relativt enkelt utenom denne siste kødden.

 

tror ikke jeg kommer til så jeg kan sveise på hodet eller annet for og kunne skru, har også liten tvil på borre ut, ser ikke ut til at jeg kommer bra nok til med vinkelsliper heller, tanken var kutte i selve armen.

 

Hva ville du forsøkt om det var din bil?

 

post-26958-13804855057904_thumb.jpg

 

Vil ikke ødelegge noe mer enn nødvendig på bilen, ikke at den er så fin, men har bestemt meg for og koste på den da den for meg har veldig stor affeksjonsverdi eller hva det heter...

 

Takker for tips/hjelp

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bakre broforing? Den som skrues horisontalt inn i traversen?

 

Er det slik at du har fått av broen? Har du mulighet til å få den av?

Det største problemet ditt er egentlig den skruen som sitter fast der. Selv om du kapper broen, slik at du får den av vil du fortsatt slite med selve skruen.

Mitt beste tips i dette tilfellet vil være å bruke en sterk sveisetang og en hammer. Få på tanga så hardt du overhodet klarer, og hamre på den som om den var en latmannsarm.

 

Når det gjelder selve broen, så oppfattet jeg det som at du ikke får den av, selv om boltens hode er knekt. Det eneste du virkelig kan satse på da, er å kappe broen så nært den bolten du klarer. Da får du frigjort masse plass, og du kan kanskje lirke ut den siste biten. Du vill allikevel få nok plass til å tvinge ut skruen med sveisetanga! :-)

Endret av 4pekatt

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg har skåret av brua, forsøkt borre i bolten, også brukt liten luftdreven vinkelsliper, kjøpte også luftmeisel på biltema, ingenting har fungeret så langt, jeg har litt trua på luftmeisel, men den fra biltema (helt ok) men selve "bitsen" ga seg med en gang, fulgte med 4 stk, har slitt ut 2 av de på kort tid uten komme gjennom veggen/sylinderen rundt den knekte bolten...

 

Har svekket ringen/sylinderen rundt bolten ganske mye, men ikke nok enda, må få delt den så jeg kommer til bolten.

Klarte selvfølgelig knekke et lite borr et stykke inn i bolten :(

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Legger ved 3 bilder, bolten er nå helt løs, lurer på om hele frostillingen må ned ?

 

bolten er løs men vil ikke ut, noe sitter tydeligvis igjen i enden på den.

 

[ATTACH]39223[/ATTACH]

 

[ATTACH]39224[/ATTACH]

 

[ATTACH]39225[/ATTACH]

post-26958-13804855121768_thumb.jpg

post-26958-13804855121806_thumb.jpg

post-26958-13804855121835_thumb.jpg

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme problemet på min. Der hadde mutteren inni traversen, løsna fra sveisepunktene.

 

Det jeg gjorde var å kutte et lite firkanta hull i traversen, så jeg kom til denne mutteren med en fastnøkkel som dette Ringnøkler, 6 stk. - Biltema

 

Deretter kjøpte jeg noen lange torxbolter med 12.9 strekkfasthet (de originale ble for korte), og satt på en ny mutter bak (sveisa ikke denne fast)

 

Dette kjørte jeg med i noen år, og det fungerte veldig bra :)

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bilen er på hjulene igjen (mye annet som gjennstår) men skar lite hull i travers, sveiset på mutter og fant en bolt som passet fint, fikk også slipt ned og klint på masse rust beskyttende guffe, ser knapt at det har hvert hull der :)

sprøytet også ymse midler inne i alle hullrom mens jeg var i gang :p

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Legger ved to bilder så ser de som vil hvordan jeg løste problemet til slutt.

 

[ATTACH]40441[/ATTACH]

 

[ATTACH]40442[/ATTACH]

 

bildene havnet feil vei, men det får gå

post-26958-138048552705_thumb.jpg

post-26958-1380485527082_thumb.jpg

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår