Gå til innhold

Instrumentpanel lys

Ranger emnet

ZynThraX

Anbefalte innlegg

Hei.

Så idag en merkelig sak med lysene i instrument panelet. Jeg vet ikke om dette skal være slik eller om det er noe feil.

Bilen er en Audi A4 2008 B8. Det er ikke LED frontlys eller bryter med "Auto"

Når bryteren står på 0, lyser frontlyktene med parkeringslys pluss noen lys rett vedsiden av (ser ut som enda ett parkeringslys, så det blir nesten x2 parkeringslys i hver lykt)

Dette er lykten http://audiled.eu/sklep/catalog/images/A4%20helogen%20headlights.jpg

(er ett random bilde jeg fant på nette av samme lykt, så bare se vekk ifra pilen og det som er skrevet)

Innstillingene den står på i Audi Information System i bilen er Daytime Run. lights "on"

Da lyser altså denne nederste delen av lykten som forklart tidligere.

Så over til det jeg ikke helt forstår.

Instrument panel lyset dimmer opp og ned litt sånn tilfeldig, når jeg kjører ute i dagslys lyser det av og til som vanlig og av og til dimmer det litt ned, hver gang bilen står på tomgang helt i ro, går lysene helt opp på 100% (likt som om når jeg har skrudd på hovedlysene).

Men uansett hver eneste gang jeg kjører inn i en tunnel så dimmer den lysene i instrumentpanelet helt av, så det eneste som lyser er den lille skjermen i midten og viserene. Dette skjer hver eneste gang, så lenge tunnelen er mer enn 200meter.

For meg virker dette veldig ulogisk, da det heller ville vært logisk at lysene dimmet ned når jeg kjørte ute i dagslys og heller dimet opp når jeg kom inn i en mørkere tunnel.

Skal det være slik eller er det noe rart som foregår her?

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrumentpanelet virker som det skal i tunnell / kontra dagslys! Forklaringen er som følger. Lyser opp om dagen/dagslys for å få sett instrumentene godt. Når bryter står på park eller lys på, da lyser det som vanlig i instrumentene. Jeg har hatt 2 stk B8 og begger er sånn.

At det dimmer litt opp og ned kan være noe som påvirker sensoren. Jeg vet ikke helt hvor den sitter når man ikke har xenon plus. Har kun hatt med xenon plus.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå laste jeg nettopp i instruksjonsboken til bilen, og der fant jeg forklaring på mitt "problem".

Det er meningen at instrumentbelysningen dimmer helt ned og slukker når jeg kommer inn i en tunnel eller når det er mørkt, dette for å minne sjåføren på at man må slå på lysene.

Noen som vet om dette går ann å omkode med vag-com slik at dette ikke skjer?

at jeg kan kjøre med daytime run. lights i tunneler uten at instrument belysningen går av.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider