Gå til innhold

Tikking på mårran

Ranger emnet


Cchris

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by SpeedWell

Er ventilløfterne dine som klaprer, de begynner å bråke når de blir slitt eller når oljen er gammel og sur, eller av feil type.

 

Hva slags olje bruker du? Har god erfaring med Pennzoil 5-40 fullsyntet.

 

Veit ikke åssen olje det er på den nå.. Har ikke hatt golfen så lenge så jeg har ikke fått tatt et oljeskift enda. Men funker det med fullsyntestisk olje på gamle biler da? Har hørt at det spiser opp pakninger osv.

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer med bilen min og når det er kaldt om morgenen...

86 1.8 CL...

 

Fikk samme beskjeden på verkstedet om ventliløfterne..

fylte på olje så gikk det over etter en stund..:)

 

Nå bruker jeg Shell helix olje.. men har hørt at det er noe dr*tt...

så jeg må vel skaffe noe bra olje.. noen som har forslag?

94 Pug405GTX

x -86 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll på helsyntetisk olie både på gear og motor! Da blir bilen din happy, spesielt til vintern når det blir kaldt. Helsyntetisk olie kan nok hjelpe litt med en gang men det kommer raskt tilbake pga at tikkinga du hører er ventil løftera som har tømt seg for olie mens bilen har stått stille. Da må du få trykk på olia igjen for at de skal være stille. En ny løfter vil ikke tømme seg for olie på samme måte. Derfor slipper du tikkinga ved oppstart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsyntetisk olie er helt konge! Den koster litt mere å kjøpe men den kan kjøres 5 - 6 ganger så langt mellom olieskiftene. Ingen skal få meg til å fylle vanlig olie på min bil noen gang. Det er bare tull at gamle biler ikke tåler helsyntetisk olie. Min forrige Golf var en GL 90 hk. Da jeg kjørte den til høggern pga masse rust hadde den gått over 450000 på helsyntetisk olie. Den gikk kjempefint og brukte ikke olie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsyntetisk olie er helt konge! Den koster litt mere å kjøpe men den kan kjøres 5 - 6 ganger så langt mellom olieskiftene. Ingen skal få meg til å fylle vanlig olie på min bil noen gang. Det er bare tull at gamle biler ikke tåler helsyntetisk olie. Min forrige Golf var en GL 90 hk. Da jeg kjørte den til høggern pga masse rust hadde den gått over 450000 på helsyntetisk olie. Den gikk kjempefint og brukte ikke olie;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har bytta til ny olje nå, siden jeg ikke visste når det var gjort sist, men etter jeg bytta olje så kan jeg høre litt ventil-tikking mens motoren er varm også (Det var ikke sånn før jeg bytta olje!?). Fylte på del-syntetisk olje. Jeg kan høre det litt på tomgang, men ikke når jeg kjører.

Hvor lenge kan motoren holde med litt ventil-tikking?

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedWell

Kjør motoren varm, og hold den på 3000rpm i 5 minutter. Det skal ifølge Møller lufte ventilløfterne.

 

Kanskje det hjelper!

 

Helt du på olje med samme viskositetsgrad?

 

Først kjøpte jeg noe olje på bilextra.. husker ikke åssen merke.

Også kjøpte jeg valvoline som skulle være mye bedre kvalitetsmessig. Det var likt på begge to. 10-40 eller noe hvis jeg ikke husker feil.

 

Trenger den feitere olje eller?

 

Skal prøve det du sa med å lufte ventilløfterne imorgen.

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår