Gå til innhold

Lekkasje fra diesel-pumpe.

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

Jeg dro for å bytte kamrem og få en undersøkelse av det ikke-fungerende glødesystemet. Da mekanikeren åpnet panseret, og jeg dreiet motoren, kunne han med en gang melde at det fantes lekkasje fra dieselpumpen. Ved selvsyn rant det rikelig av diesel fra kontakten mellom uttakene til de fire diesellinjene; omtrent som ved slutten av en vannlating; noen dråper i sekundet. Denne informasjonen fikk meg til å huske at jeg trodde jeg hadde kjent svak diesellukt noen mil tidligere, og at dessuten drivstoffnålen hadde falt noe raskere enn vanlig. Har ikke merket noen forskjell på kjøringen, dog. Kontakten ligner på oljetrykksbryterne som fins på samme motor - AAZ. I morgen drar jeg til hoggeren (Olas bil på Karmøy - er i Haugesund for tiden) for å se om jeg kan finne en erstatningsbryter. Jeg regner med at jeg må kutte ledningen til kontakten og lodde, for det ser ikke ut til å være noen kontakt i andre enden. Dere vært borti slikt før?

 

Golf '95 TDK 210000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått ut den lekkende delen. Hverken Mekonomen eller Møller hadde eller kunne bestille delen. Det viste seg å være en dieseltrykkssensor ifølge sjefen på DP pumpeutstyr i Haugesund. Han kunne skaffe den for 3200 kroner. Delenummer 1467200303. Sensoren er utformet som en oljetrykksbryter, med overgang fra metall til plast, hvor ledningene sitter. Nærmest kontakten er ledningene uisolert og tvinnet om hverandre, før de blir isolert lenger opp. Det er merkelig at ledningene skulle være i kontakt med hverandre før de når sensoren. 3200 kroner for en slik sak var mye, syns jeg også.

 

post-76240-1380485506178_thumb.jpg

Endret av Shitblast
Lagt til bilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg lest meg til at denne sensoren brukes til å justere timingen på pumpa under avgasskontroll, og at den ikke er nødvendig under vanlig bruk. Det spørs om jeg ikke bare tetter den igjen med stålplast og skrur den tilbake der den satt.

 

Her er et bilde av hvor sensoren satt; på høyre side av dieselpumpen.

 

[ATTACH]38821[/ATTACH]

 

Edit: BTW, ledningene ble tvinnet da min medhjelper skrudde ut sensoren, så det er ikke lenger noe mysterium.

post-76240-13804855062194_thumb.jpg

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LØST

 

Fant en matchende bolt, 8x1 mm, av ca. riktig lengde og la på skiver til lengden matchet originalbolten. Skrudde til hardt, pga. lett dusj-lekkasje. Skrudde på igjen diesellinjekobligene fra pumpa, blødde for luft ved å svive motoren i tretti sekunder, skrudde til ved overgangen til dysene, og dermed startet bilen uten lekkasje. Kjørte en mil for å sjekke, fremdeles god.

Endret av Shitblast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår