Gå til innhold

Kjøre med ødelagt eksos

Ranger emnet


kjetillund

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått et brudd i eksosen på 406'n. Det er rett etter "flex"-delen, der eksosen kommer ned fra motoren, mellom forhjulene. Røret har rustet helt av. Litt dårlig forklart, men håper dere skjønner.

 

Har bestilt verkstedtime for sveising, men rekker ikke det før ferien.

 

Greia er at vi gjerne skulle brukt bilen på langtur.

 

Noen problem med dette? Har kjørt bilen noen uker slik allerede.

Vil den ta mer skade av å bli kjørt i 10-12 timer, kontra vanlig bruk? Vanskeligere å sveise?

Tåler katalysator det?

 

Du hører en del lyd når du står utenfor bilen, men i gang er ikke lyden noe problem.

 

Er klar over risikoen for teknisk kontroll, miljøhensyn etc..

 

Spurte på verkstedet, men de vil selvfølgelig ikke anbefale noe slikt. (men de trodde ikke det var noe problem..)

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det går helt fint...

 

Bilen høres ut som en traktor, lufta går ikke dit den skal og du forurenser, men det går bra.

 

Motoren dytter ut eksosen fra forbenningskamrene uansett, så du har ikke noe å frykte.. ;-) (Med mindre motoren din blåser flammer, som om det var fra en "Fast and the furious" film :) )

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil være på den "trygge" siden, kan du kjøpe eksosbandasje på biltema, som du fester med eksospasta eller noe.. Tror ikke eksosklemmer vil få plass :-)

 

smør endene på begge rørbitene med eksospasta / reparasjonspasta, sett dem inntil hverandre, surr eksosbandasje rundt, og smør mer pasta rundt bandasjen - Spesielt rundt kantene.

 

Deretter varmer du pastaen med en varmluftspistol(Hårføner funker til en viss grad). Når pastaen blir varm, stivner den - Og duhar en midlertidig eksos, som ikke vil ta fyr på noe som helst! når du har varmet pastaen nok, starter du bilen og lar den bli driftsvarm - La den gå i 5 minutt på tomgang etter det, og slå av igjen..

 

Teorien her er at pastaen skal holde godt nok på eksosbandasjen, som substitutt for eksosklemmer! ;-)

 

 

Og VIPS, så har du eksos som er godi en liten stund til.. Jallajalla.. ;-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår