Gå til innhold

Motor problem EGR? x16xel (HASTER!)

Ranger emnet

birk kristensen

Anbefalte innlegg

Hei! Min opel vectra 1.6 16v x16xel har RARE motor problemer! Var ute å kjørte og mistet plutselig all kraft, samt at motor bare ''hoppet'' og duret. Har kjørt diagnose på den med ''binderstesten'', og fikk opp kode:1405= EGR problem. Vet at EGR ventilene dauer som fluer på disse bilene, sammen med 16v ventilene... Prøvde å rense denne uten hell, og prøvde der etter å blende av dritten.. Dette funket heller ikke.. Har nå kjøpt ny EGR uten at dette har forandret bilen på noen måte.. MEN! Det som er så rart, er at når EGR-ventilen er skrudd ut, går bilen helt normalt(Hvis man ser bort ifra fri eksos i motorrommet :P), uten verken start problemer eller fjusking!!?? Skjønner ingen ting her! Er dette brent ventil? hvorfor går den rent uten EGR? Noen som kan hjelpe meg!!?? Takker for alle nyttige svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tette slanger nei. Men fikk nettopp en ny teori! :P Kan det være katalysatoren som er potte tett? Og når jeg skrur ut EGR-ventilen så slippes det ut så mye eksos farmme med motor rommet at bilen blir kjørbar? Bilen ble bare daffere og daffere før den knela her forleden x) Denne bilen produserer mer sot enn en skorstein, så det er vell ikke umulig? Har nemlig syntes at det var så merkelig at bilen fungerte så bra uten ventilen og med fri eksos fremme i motorrommet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett han her:

Han renser katalysatoren ved og tømme tynner i tanken,vil vel ikke anbefale dette men skru den av og legge den i avfettning evt diesel har eg hørt flere som har gjort.

Kan også være att del inne i katalysator har løsnet og blokkerer utgangen.

Lykke til :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider