Gå til innhold

Skifte bremseskive/bremseklosser/bremseslange

Ranger emnet


Trondsen92

Anbefalte innlegg

Hei,

har søkt litt rundt, men kanskje ikke nok?.. :P

Men holder på å bytte skive og klosser framme og bak, og bremseslange foran.

 

Startet bak på ene siden, men dær var skruene til calipteren dønn fast.. foran gikk det ganske greit å få av, men når jeg fikk av caliptern å skiva så ser jeg at den bremser skjevt, ene klossa ser nestn helt ny ut, og andre er slitt ned til metallet.. må jeg skifte calipter da? og er biltema caliptre dugelig?

 

Også lurte jeg på om noen har peiling på hvordan man bytter bremselange foran, step by step med hvordan verktøy osv..

 

Takker for kjapt svar! :)

 

A4 B6 2003 quattro 1.8 turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om begge klossene og skiva på ene siden av bilen er lite slitt, så bør du vel også ha merket at bilen bremser skjevt. Da er trolig en calipper rustet fast.

 

Om klossene er ulikt slitt på innsiden og utsiden av en skive så er dette ganske normalt.

Puss og fil anleggsflaene rene og smør på kobberpasta før du setter på nye klosser.

 

For å bytte bremseslanger trenger du bare en 11mm fastnøkkel, og helst også en vice-grip tang el.lign.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har ikke lagt merke til at bilen bremser skjevt. men ytterste kloss og yttersiden av skiva er lite slitt, og innerst (bak) på skiva og innerste kloss er mye slitt.

 

Og for å bytte bremseslange, er det lett å se hvor jeg skal skru? og må jeg gjøre noe for at bremsevæska ikke skal renne ut, eller gjør den det?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, veldig vanlig at ene siden, oftest den med calipper-stemplet, er mest slitt.

 

Når du bytter bremseslanger vil det renne ut noe bremseveske, men ikke så veldig fort.. Om du tetter luftehullet på bremseveskebeholderen så vil det trolig stoppe å renne, men jeg pleier å legge et par aviser eller et gammelt håndkle under og bare la det renne.

 

Bare pass på at det ikke renner ut så mye at bremseveskebeholderen går helt tom. Da kan det bli mere problematisk å lufte.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår