Gå til innhold

Historien bak 1998 Chrysler Neon CS

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei, dere.

 

Nå skal jeg fortelle en litt artig historie om en ellers ved første øyekast "vanlig" Neon

 

Dette har jeg fått fortalt av produsenten som lagde eksosanlegget til CS.

 

NATCC

I 1996-97 ble Dodge Straus bruk i NATCC, North American Touring Campionchip.

I forbindelse med tuning av Stratusen, gjorde Chrysler avtale med det britiske tuningfirmaet JanSpeed.

Janspeed har mange tiår bak seg med tuning av mange forskjellige sportslige produksjonsbiler.

 

Neon Cup

Samtidig som dette pågikk, var også Neon Cup i full gang. USA hadde sin ACR utgave, som ble produsert til formålet, som kunne registreres på veien. Europa, hadde ikke noen slik type bil, og ønsket å lage en utgave som skulle være litt som en ACR, men samtidig fylle behovene til en kresen Europeer.

Modellen ble kalt "CS" som står for "Club Sport"

 

Produksjonen.

JanSpeed ble igjen kontaktet.

Chrysler Europe ønsket et unikt eksosanlegg for denne modellen + sportsligere fjæring og felger.

Eksosanlegget ble sveiset i orginal dimensjon 2.25" men i tillegg satte de inn en mellompotte som er rustfri.

Bakpotten er også rustrfi, av kammer type, men noe lavere motstand. Det viktigste var at det skulle se sportslig ut.

Dette ble bygget i England.

 

Fjærene ble av typen Eibach, som senker bilen ca 2 cm.

Felgene er produsert av Wolfrace, som er en anerkjent britisk felgprodusent. 15X7 med 195/50-15 Dunlop Sport 1 dekk.

Bilen ble bygget i Holland på bestilling.

Det mest unike av det hele, var at det kun ble produsert 500 stk av bilen!

Så for deg som får has på en slik, må ta vare på den :)

 

Så da vet dere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår