Gå til innhold

Spørsmål om bil som stopper på tomgang

Ranger emnet

WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Sånn rent hypotetisk..

Hva kan gå galt ved bytte av olje på automat-girkassen på en Golf 3 1994-modell med motorkode AAM?

Har noen problemer med at bilen stopper/sliter å holde seg gående på tomgang og når jeg deakselererer. Kan det være at girkassa ikke klarer å gire til riktig gir slik at den kveler seg selv, akkurat som en manuell ville gjort dersom man står stille på høyt gir med clutchen ute?

Eller er det mer sannsynlig at det er noe galt med for eksempel innsprøytningen eller bensin/luft-fordelingen?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, når jeg ser på bildet over så kjenner jeg meg tydelig igjen i motorrommet, og faktisk så vidt jeg har merket, så kommer det litt generelle ulyder bakifra der hvor den belgen sitter.

Hva er typiske tegn på at den kan være sprekt? Hva er dens funksjon? (sånn for å snu litt på spørsmålet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Den gummibelgen er der for å hindre at det kommer luft inn fra noen andre steder en gasspjeldet. Gasspjeldet er der for å regulere rett luftmengde - Dersom det er sprekk i den belgen, vil den suge til seg mer luft enn motoren skal ha - Da blir det en feil blanding mellom luft/bensin, og motoren kveles (i de verste tilfellene - vanligvis fusker den bare)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør det selv, delekostnader.

Dersom du gjør det på verksted skal jeg tro at reparasjon kommer på rundt 5000 kroner.. (Grovt estimat uten grunnlag)

Hvis du skulle ha lyst til å gjøre dette selv, er vi mange her inne som kan hjelpe deg. Det er en ganske "rett framover"-jobb. Du trenger egentlig bare å skru av innsuget på bilen, og deretter bytte belgen. (I grove trekk). Det er bare å se på bildet som Quattro supplementerte med.

Det å skru på en motor kan være skremmende, og det er vanskelig når man ikke skjønner mekanikken i det hele (Det vet jeg), men det går som regel greit når man bare hopper i det!

(Jeg gjorde for eksempel et toppakningsbytte på min Golf 3 - Jeg hadde ikke ANELSE om hvordan, men med god hjelp fra Quattro her på forumet hadde jeg demontert halve motoren og byttet toppakningen - dermed spart 10 000 på merkeverksted.)

Endret av 4pekatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grei jobb, men det tar tid å utføre, og man kan alltids støte på problemer. Selve belgen kan ikke koste mer enn ca. 1000kr, tror jeg :-)

Det er ikke før man har skrudd bil selv, før man innser hvorfor bilverksteder er "dyre" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TL3518, 4pekatt og Quattro73: Dere er helt fantastiske! Jeg har forsøkt å finne ut hva som er galt med bilen i et halvt år nå, selv verkstedet skjønte det ikke... Jeg fant et youtubeklipp (på tysk) av en kar som viste hvordan man sjekket om belgen er sprekt. Gjorde det samme, som tyske Hanseman, på bilen min og vips der var det bekreftet :)

Jeg kjenner en som har jobbet som bilmekaniker, og kan sikkert få han til å hjelpe. Eneste jeg lurer på nå er hvor man får tak i en sånn pakning til akkurat min bil? :)

Tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider