Gå til innhold

A6 1.8Q 1996 VagCom Resultat

Ranger emnet


bahafeld

Anbefalte innlegg

Hei, tok nettopp en diagnose av bilen for å finne ut hvorfor den bruker opptil 1.1 på mila på langkjøring. Mistenkte enten LMM eller Lambda, uansett her er feilkodene:

 

Address 01: Engine

Controller: 8D0 907 557 F

Component: 1,8L R4/5V MOTR HS D04

Coding: 04202

Shop #: WSC 23250

5 Faults Found:

18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low

P1602 - 35-10 - - - Intermittent

00561 - Mixture Adaptation

12-00 - Adaptation Limit (Mul) Exceeded

17967 - Throttle Valve Control part (J338): Fault in basic settings

P1559 - 35-10 - - - Intermittent

16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity

P0134 - 35-10 - - - Intermittent

00561 - Mixture Adaptation

15-10 - Adaptation Limit (Add) Not Reached - Intermittent

Readiness: N/A

 

Address 15: Airbags

Controller: 8A0 959 655 C

Component: Airbag V AUDI D00

Coding: 01022

Shop #: WSC 02324

1 Fault Found:

00532 - Supply Voltage B+

07-10 - Signal too Low - Intermittent

 

 

 

 

Jeg regner med at lambdasensoren må byttes ut ettersom det står ingen aktivitet? Lurer på om jeg også må bytte ut LMM? De mixture adaption feilkodene kommer vel av en gåen lambda eller er jeg på jordet nå?

 

Noen som vet hva jeg må gjøre med Throttle Valve control? står jo bare fault in basic settings, er det mulig å rette dette opp i vagcom? isåfall har noen en guide?

 

Også har vi de to voltage too low kodene, har funnet ut at den ene er starteren den andre såklart er airbag (:-o). Er dette kritiske feilmeldinger? Isåfall hva skyldes de? Jordingsfeil eller dårlig batteri?

 

Kan dette ha sammenheng med at jeg har ettermontert xenon? Har nemmelig problemer med at høyre og venstre side har forskjellig fargetemp. høyre side er ca. 1000k lavere enn venstre, veldig plagsomt. Har byttet flere pærer og ballaster, byttet lykteglass og rensket reflektorene, til ingen nytte. Så kan det hende at de får for lite strøm?

 

Har også noen korte spm. ift. vagcom. Er man nødt til å kjøre en tur før man tar en scan, og slettes kodene når man stopper bilen, tar ut nøkkelen eller må de slettes i vagcom?

 

Ble veldig mye på en gang her, men bare om dere kan løsne opp i noen av spm. så blir jeg veldig glad.

 

Mvh bahafeld

Sannheten om kvinner: -"Vanskelig å leve med dem, umulig å leve uten dem" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18010 forsvinner sikkert om du sletter feilkodene, kan komme av noe så enkelt som lav batterispenning.

00561 kan komme av uggen LMM eller feil på lambda.

17967 du må grunninnstille gasspjeldet!

16518 defekt lambda

 

Airbagfeil forsvinner nok etter sletting.

 

Bagatellfeil slettes ofte når tenning skrues av, er derfor best å kjøre en tur og ta diagnose uten å stoppe motor/slå av tenning.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar quattro. Har lest litt om innstilling av gasspjeldet. Dette gjøres vel under basic settings ikke sant? Har også lest at man kan bare skru på tenningen i 10 sek så stiller den seg selv, kan du avkrefte eller bekrefte?

 

Vurderer å kjøpe lmm og lambda med d samme siden da sparer jeg litt vis det viser seg at også må bytte lmmen.

 

Rapporterer tilbake når jeg har fått byttet d ut :)

Sannheten om kvinner: -"Vanskelig å leve med dem, umulig å leve uten dem" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett feilkoder først, ta så en ny diagnose, bare for å verifisere at det ikke er gamle feil som ligger inne. LMM kan du prøve å rense med isopropanol, brake clean duger også, på ett vis. Lambda bytter du, sjekk også plugg og ledninger når du bytter.

 

Gasspjeld grunninnstiller seg ikke med tenning av, les under for prosedyre (tok med alle) ;)

 

Cable-Throttle Engines

 

(These are engines with a physical cable between the accelerator and the throttle, but WITHOUT an ISV.)

 

Turn the key on but do not start the car.

 

[select]

[01 - Engine]

[Measuring Blocks - 08]

 

Enter Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as ADY & AEE engines)

 

[Go!]

[switch to basic settings]

 

Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

 

Click the [switch to Meas. Blocks] button and you're all set.

 

Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

 

 

Drive-by-Wire (DBW) Engines using KW-1281

 

(These are engines WITHOUT a physical cable between the accelerator and the throttle. Check to see if the engine speaks KW-1281 by looking in the top left of the Open Controller Screen Some examples of KW-1281 engine controllers are 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audi TT 1.8T)

 

Turn the key on but do not start the car.

 

[select]

[01 - Engine]

[Measuring Blocks - 08]

 

Enter Group 060

 

[Go!]

[switch to basic settings]

 

Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

 

[switch to Meas. Blocks] button and you're all set.

 

Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

 

 

Drive-by-Wire (DBW) Engines using KWP-2000 or CAN

 

(These are engines WITHOUT a physical cable between the accelerator and the throttle. Check to see if the engine speaks KWP-2000 or CAN by looking in the top left of the Open Controller Screen. An example of a KWP-2000 engine controller is the 2002+ B6 Audi A4 1.8T. Some examples of CAN engine controllers are the Mk5 Golf 2.0T FSI)

 

Turn the key on but do not start the car.

 

[select]

[01 - Engine]

[basic Settings - 04]

Group 060

[Go!]

 

It should say "Basic Settings: OFF" on the top of your screen.

 

Click [ON/OFF/Next] to turn on Basic Settings.

 

It should now say "Basic Settings: ON" on the top of your screen. Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switched basic settings on. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

 

Click [ON/OFF/Next] to turn off Basic Settings.

 

It should now say "Basic Settings: OFF" on the top of your screen

 

Click the [Done, Go Back] button and you're all set.

 

Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

 

If it did not complete, or resulted in Error, see the Special Notes below.

 

Drive-by-Wire (DBW) Engines using KWP-7000 (UDS/ODX)

 

Check to see if the engine speaks KWP-2000 or CAN by looking in the top left of the Open Controller Screen. UDS modules do not support conventional Measuring Blocks - 08 so that button will be grayed out. They do not support conventional Adaptation - 10 or Basic Settings - 04 group numbers, so all choices are found in drop-down menus in these modules.

 

Make sure the coolant is warm. Turn the key on but do not start the car.

 

[select]

[01 - Engine]

[basic Settings - 04]

Chose a variant of Throttle Valve Adaptation from the drop-down list

[Go!] to activate the Basic Settings

After the result of Finished Correctly appears click [stop]

 

The TB may cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

 

Click the [Done, Go Back] button and you're all set.

 

Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

 

Special Notes

 

In some engines, before doing a TBA, it may be necessary to cycle the ignition off and back on after clearing faults.

On vehicles that use Cable-Throttle systems, an over adjusted (or sticky) throttle cable can cause the TBA to fail, or symptoms like no CCS (Cruise Control System) operation.

On vehicles that use Cable-Throttle systems the idle may be erratic after the TB has been removed and cleaned, even after a successful TBA. It may be necessary to drive the vehicle normally for a while until the system has re-adapted.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår