Gå til innhold

Golf 4 på 3 silyndere

Ranger emnet


Henjom

Anbefalte innlegg

Hei. Har en golf IV (4) 1.6 SR 1998 mod. Bilen går bare på 3 silyndere og høres helt grusomt ut.

Har byttet plugger, coil og 2 av ledningene. Når jeg starter bilen går den bare for noen sekunder før

Det blir en skikkelig " hylelyd " og avslutter alt med at den stopper! :@ kan det være ledningene som er satt feil?

Når man kjøper nytt pluggledningsett følger det med skjema for koblingsrekkefølge da?

Takker for tips!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei følger ikke med skjema og pluggledningene skifter man enkeltvis sånn att man unngår rot,kan godt være du ha byttet om på 2 av de og da vil nok bilen protestere da den bare går på 2 sylindere.

Hør med møller om de kan forklare evt sende link med illustrasjon på rekkefølgen til deg,hvordan gjekk bilen før du byttet coil,ledninger og plugger?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei pluggene skal være nøttebrun og grøt på pluggen er ikke bra,forsvinner det kjøleveske og drikker motoren olje.

Her er link med bilder av hvordan pluggene skal se ut:Restaurering - Hjemmeside for Nord Trøndelag Motorhistorisk Forening

Har du diagnoseapparat,du bør lese av feilkoder og se om det gir svar.

Er grøten på pluggen svart tyder det på oljelekasje i sylinderen,kansje øydelagt oljering på stemplene uten att det er sikkert.

Ta ein kompresjonstest av motoren,selger billig kompresjonstest på biltema.

Hvordan startet problemmet med motoren?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Det kan se slik ut som på bilde 1 og 2! ( oljelekasje i silynder ). det er og en ting jeg har glemt å si men når du nevner det så drikker motoren olje, det renner tvers gjennom skulle man tro :-o tror du dette kan være dyrt? Er vell ikke bare å gjøre det selv heller for en hobbyskruer. Skal følge dine råd... Har en kompis som har utstyr for å sjekke dette.

 

Jeg begynte med oljeskift og da jeg fikk sett nærmere på blokka så rant det olje ut under pluggene ( nede på blokka i plugghullene ). Pluggene skrudde jeg ut og de var veldig nedslitt så jeg dro på bilxtra å fikk nye. Jeg hadde og motorvask for å fjærne MYE oljesøl og bilen funket meget bra etter! Da det var gått omtrent 2 mnd gikk bilen som en motorsykkel så jeg byttet coil pga den var kløvet og den ene stiften var tært opp. Kan det være vann etter motorvask som er problemet? Er noe fortvilet nå så takk for dine råd!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ikke bra om det er lekasje da koster det fort litt kr,men dette må jo først undersøkes nøye.

Tror ikke vann etter motorvask får olje på pluggene og det er jo brent olje gugge på de,hadde det vært motorvask så hadde problemet kommet rett etter vask.

Uansett så har du byttet de delene som skulle påvike tenningen så da er fuktighet utelukket.

Noe er riv ruske galt når den drikker mye olje og det blir liggende igjen på pluggen som gugge,vist der er stemperinger/oljeringer som er røket må nok motoren ut og delene blir nok så dyre att og finne brukt motor hos høggeren er nok mye lettere og kansje billigere.

Eg har undersøkt etter motor tidligere og 1.6SR motorer er der mangen av,er det motorkode AKL du har?

Her kan du være heldig og finne motor som har knust bunnpanne men som ikke er kjørt videre med knust bunnpanne,har hørt om folk som har ordnet seg sånn motor til 3000-6000kr så her kan man være heldig om man leiter og spør godt rundt.

Prøv og finne motor som er gått mindre enn din og dokumenter km stand godt vist du blir nødt til og bytte motor.

Vist kompisen din har litt verktøy og erfaring så spør han om hjelp og råd,det er ikke så vanskelig og bytte motor når det er lik motor.

Om du byttet plugger for 2mnd siden og pluggene er full i olje og er brente allerede ser det mørkt ut i tilleg nevner du hylelyd og det bekrefter vel videre att noe er fryktelig feil.

Lykke til håper det ordner seg for deg og att eg har feil :-)

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor eg fant på finn i tilfelle du skulle trenge, med motorkode AKL skal ha 3500kr kjørt ca 150 000 men ca er ikke godt nok så dette må du få sjekket nøye i tilfelle.

Motorkoden finner du i ein av manualene som følger bilen(vognkortet pleier og ligge her),det er ein hvit lapp som er limt på første side i ein av de heftene meiner det er servicehefte den er i.

her er link:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42081665

 

Her er ein annen som har ligget på finn ei god stund:http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42042542

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår