Gå til innhold

Knirking, mistenker demper. Reklamasjon på verkstedjobb?

Ranger emnet

Highland

Anbefalte innlegg

Jeg opplever knirking under kjøring i min gamle Camry, spesielt i skarpe venstresvinger i lav fart. Det høres ut som om det kommer fra foran på høyresida av bilen. Ironisk nok oppstod denne lyden etter at jeg hadde fått skiftet støtdempere med fjærer fremme. Jobben ble utført på verksted, men det var av den billige typen og jeg har inntrykk av at det kanskje er en grunn til de lave prisene på det verkstedet. Etter runden på verkstedet gikk også ABS-sensorene av, noe som forsåvidt var litt mistenkelig. Jeg fant det likevel enklest å bytte disse selv, ettersom verkstedet ikke hadde kompetanse på å lese feilmeldinger og nullstilling av disse. Det var litt vanskelig å beskylde feilen på versktedet, og jeg fant det minst stressende å bare bite det i meg og gjøre jobben selv. I forbindelse med bytte av sensor ser jeg at den helt nye demperen er utstyrt med gammel og morken gummiforing (er ikke sikker på hva det kalles). Fant et bilde av et lignende tilfelle på diskusjon.no:

[ATTACH]38922[/ATTACH]

Det jeg lurer på er to ting:

1. Er det rimelig å anta at knirkelyden kommer fra fjæra som kanskje ikke er tilstrekkelig "isolert" fra demperen?
  2. Jeg bestilte altså bytte av dempere med fjærer, uvitende om at deler som på bildet ikke ble byttet i samme slengen. Burde dette være grunnlag for reklamasjon?

post-67888-13804855068017_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gummien er bare for å hindre lyd hvis ringene på fjæra slår helt sammen, og ergo er de ikke opphavet til lyden.

Helt normalt å flytte over disse, men de bør jo sitte skikkelig, selv om det ikke er så enkelt bestandig. Uansett ikke noe du vil merke ved normal kjøring

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider