Gå til innhold

Hjelp til å diagnostisere svetting fra motor (bilder vedlagt)


Chs85

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ikke veldig bilkyndig, men har reagert litt på en "tikkelyd" fra motoren i det siste, som kommer å går.

Åpnet panseret for å finne ut om jeg kunne se/høre noe, og da fant jeg dette:

 

Image - TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting

 

Image - TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting

 

Image - TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting

 

Ser ut som det svetter noe fra 1 av de 4 slangene inn til motoren/sylinderne.

 

Bilen er for øvrig en Ford mondeo GHIA 1,8 diesel , 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på dette forårsaker tikking,vist eg ikke tar heilt feil er de gummi slangene som går fra dysene retur slange som frakter overflødig drivstoff tilbake.

Ser det er fuktig så du bør bytte gummislangen om det er den som lekker,vist ikke det er gummi slangen er det og stramme røret som går inn på dysen evt bytte tetningen som ligger under skruen på topp av dysene.

Er ikke så veldig flink med diesel motorer men har vært borti ett par motorer,tikkingen ligger nok lenger inne i motoren i ventilene.

Er kansje noen andre her som har erfaring med akkurat din type motor og kjenner evt svakheter.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lekkasjen kommer fra returslangen som rainman nevner.

Du får denne type slange hos Tess, hydroscand og slike butikker. En rimlig sikker på at biltema også selger disse.

Du napper den bare av, klipper til ny i ca. samme lengde, og setter den på plass igjen, veldig enkelt og fort gjort.

 

Ang. tikkinga di, hvis du tar en filmsnutt å legger ut blir det mye lettere å gi en pekepinn på hva det kan være, men jeg vil tro det er ventiltikking du hører. Du kan kanskje få bort noe av lyden ved å bytte til en tykkere olje, men problemet er fremdeles der, du hører det bare ikke :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lekkasjen kommer fra returslangen som rainman nevner.

Du får denne type slange hos Tess, hydroscand og slike butikker. En rimlig sikker på at biltema også selger disse.

Du napper den bare av, klipper til ny i ca. samme lengde, og setter den på plass igjen, veldig enkelt og fort gjort.

 

Ang. tikkinga di, hvis du tar en filmsnutt å legger ut blir det mye lettere å gi en pekepinn på hva det kan være, men jeg vil tro det er ventiltikking du hører. Du kan kanskje få bort noe av lyden ved å bytte til en tykkere olje, men problemet er fremdeles der, du hører det bare ikke :)

 

 

Har tenkt at det kan være ventiltikking ja! Er som sagt ingen konstant lyd, men dukker opp av og til bare.

Skal svippe innom Ford her i byen i morgen for en kjapp konsultasjon.

 

Er det så bagatellmessing som en slange, skal jeg nok fikse biffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: har sendt over bildene til den lokale Ford forhandleren her i byen, som mener at dette dreier seg om innsprøytningslanger. Han mente dette var en "140mm innsprøytningslange som antagelig er lekk, alternativt så lekker det fra dysen rundt".

 

Disse selges da i meterlengder, så jeg får dra innom biltema å se om de har noe som ligner. Bør vel være en grei jobb å skifte om det bare skal hektes av og hektes på?

 

Kan tikkingen i ventilene oppstå som et resultat av ulik innsprøytningtakt (gjetter bare helt vilt her nå...) ?

 

Edit - la til noen nye bilder:

 

http://tinypic.com/r/2pqqps8/5

 

http://tinypic.com/r/nn8ims/5

 

http://tinypic.com/r/kd7twi/5

 

http://tinypic.com/r/j7q5j5/5

Endret av Chs85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om returslange lekker vil ikke det lage noe lyd da det bare er overflødig diesel som går tilbake i systemet,om det lekker fra dyse skruen skulle ikke dette heller lage tikkelyd lekasjen er etter min meining så liten att det ikke skal lage noe lyd og uansett ingen tikkelyd.

Vist tikkingen kommer og går trur eg vakumpumpen som mondeo nevner er mulig årsak evt ventilene selv om eg trur lyden ville vært mer konstant om det er ventilene,hør etter om du klarer og finne ut hvor tikkingen kommer fra ved og lytte nøye kansje Mondeo vett hvordan du finner ut om det er vakumpumpen som tikker?

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på autoparts og kjøpt noen centimeter ny drivstoffslange til den nette sum av 16kr, og vips er problemet løst.

Den gamle slangen var for øvrig pill rotten, måtte bruke tang for å trekke av restene som var totalt neddynket i diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg jobber på Stamsaas, men med de erfaringene jeg har med de så skrus delepriser i været og hvis det var 25min jobb blir det ofte skrevet en time. Ikke noe negativt om Stamsaas, men de kan å ta seg betalt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår