Gå til innhold

Skifte av foringer (bak) - Toyota Corolla 97, stasjonsvogn

Ranger emnet

runegang

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har relativt nylig begynt å prøve å skru litt på min egen bil (min første bil). Jeg merker til stadighet noe som bør/må gjøres og nå er trolig turen kommet til noen foringer. Problemet er bare det at jeg ikke vet hva de heter eller hvor jeg får tak i dem. Jeg har forsøkt å lete dem opp på internett, men synes det er vanskelig å finne helt ut av hva jeg faktisk skal ha.

Problemet med disse foringene ble først merket ved at kjøring over humper i grusveg førte til en noe ala dunkelyd. Nå i senere tid har dette gått over til å også gjelde når en har kjørt en vanlig strekning på veg, helst når en kommer til ca 80 km/h +. Da er det en jevn dunkelyd. Ved å rikse litt i bakdekket på venstre side finner jeg ut at det er mulig å rikse det sidelengs. Dette er bare på det ene dekket. Jeg har dermed sett at det ser ut til at kilden til problemet ligger i et stag eller en foring der. Kanskje noen som kan hjelpe meg med å si hva denne heter og hvor en kan få tak i denne, kanskje også en pris på rep. verksted om ikke det er arbeid for en "amatør".

Jeg har nylig byttet alle demperene på bilen, det gikk greit.

Rød ring rundt det jeg mener må være kilden for lyden:

post-78218-1380485507013_thumb.jpg

Takk for all hjelp for en som har lyst å lære mer om å skru på bil :-)

post-78218-13804855070274_thumb.jpg

post-78218-1380485507038_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det der er en bærearm. Merk at det er forskjell på venstre og høyre side, venstre side har monteringspunkt for lasteventilen (den med fjæra som stikker ut). Merk at bakre bærearm til forskjell fra fremre er justerbar.

Du må altså påse at når du monterer ny, så må den være justert så tilsvarende som mulig, ellers vil hjulstillinga bli skjev og dekket vil bli ujevnt slitt (og vil ikke være verken like økonomisk eller trafikksikkert).

Dette er altså "venstre bakre bærearm".

Endret av Hypnagogia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar.

Jeg har lett litt etter slike på nettet, men har ikke funnet noen med en slik lasteventilsfeste. Har funnet denne: Mevotech Lateral Link MS86158 | eBay

Ellers hadde visst Toyota originale deler, men de kostet visst 2000 kr, noe som ble litt dyrt for en gammel bil når det muligens må skiftes flere av disse stagene/foringene rundt om på bilen.

I går fikk jeg hjelp av broren min til å få ut den gamle foringen i staget og han dreide en ny foring i nylon (eller hva det nå var). Har ikke fått montert å testet dette enda, men skal se litt på det idag.

Ellers, lasteventilen, den forstår jeg meg ikke helt på. Slik den er nå, der sitter en fjær som går til dette staget, men så sitter det enda en fjær litt lengre oppe, "loddrett". Når jeg drar denne "loddrette" fjæren nedover, blir den stående der og går ikke opp igjen, kanskje denne er noe slitt, eller skal den være slik? Kanskje litt vanskelig å forstå ut i fra en slik forklaring. Kan se om jeg får til å filme noe, eventuelt.

Ellers, tusen takk for godt svar. Det hjalp meg en del lengre. Håper det går bra med en nylonforing. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider