Gå til innhold

EGR ventil B6 1,9 TDI 03?

Ranger emnet


FredQuattro90

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om EGR ventilen min er dårlig, fordi det driver og kommer en del olje ut fra selve huset.

www.bildeler.no

 

Hvis dere kan trykke på den linken over der så ser dere den svarte stangen på siden den er dekket av olje og så kommer de olje ut av toppen ut av de to hulene på siden på toppen under det lokket på toppen.

Hva er et godt tegn på at disse er røket, eller dette normalt med denne EGR ventilen?

Setter pris på all tilbakesvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint med noen bilder? Jeg sitter å tråler nettet etter forklaringer da jeg sitter med samme problemet selv. Ettersom jeg har forstått fra andre forum tetter disse egr ventilene seg til, (sammen med tilhørende rør/slanger og inntaksmanifold,) med tiden pga eksos og oljedamp...MEN har og lest at visst du har dårligere effekt, høyere oljeforbruk og eller svart røyk kan det være turboen din som er (snart) kaputt.

 

Jeg har som sagt samme problem på min 02 A4 1,9 tdi Q 130hk. Jeg har fått anmerkning på service to år på rad om oljelekkasje på motor og på egr ventil uten at jeg har merket dårligere effekt, svart/blå røyk eller vesentlig høyere oljeforbruk. Fyller kanskje til sammen en halv liter mellom servicene (15.000km), vet ikke om dette er mye men møller-audi sa at det var normalt.

 

Er det noen som har eller kjenner noen som har hatt oljelekkasje fra nevnte ventil som fant en løsning på det? bilder, tips?

 

FredQuattro90: (Håper det er greit at jeg låner tråden din siden vi deler samme problem med egr-ventil.)

Endret av ouzogold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ouzogold har nevnt, olje i innsugssystemet kan komme av at turbo er slitt. Det vil da være en del olje i IC mm, dette kan du sjekke.

 

ouzogold: Etterfylling av 0,5 liter på 15' km er langt innenfor spec, Møller sier maks 0,5 liter på 1' km, noe som er MYE. Din motor bruker lite olje :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, jeg er relativt newb. Men jeg regner med at IC er intercooleren og jeg regner med å finne den visst jeg følger røret som kommer inn på egr-ventilen. Jeg kan da skimte den nede i venstre(fører) side av motorrommet. Så, hvordan gå frem for å sjekke om det er olje her? Må den demonteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg merker ikke noe mindre effekt på bilen eller at turboen er på vei til og ryke, det kommer verken svart røyk eller ulyd fra turboen, så det burde være i ok stand men kan jo hende den er på vei til og bli dårlig ikke vet jeg. Men hvis det er turboen som får all denne oljen til og komme ut av EGR ventilen så er det vel lite vits og bytte denne ventilen om det er det som kan være mest riktig, at det er turboen som begynner og bli sliten. Men kan det ikke være noe annet enn sliten turbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår