Gå til innhold

Haldex (4motion) olje- og filterskift - ulikt intervall ?!

Ranger emnet

Summit

Anbefalte innlegg

I følge serviceboka til min 2001 Golf 4motion skal Haldex-kobling olje skiftes hver 30 000 km (såkalt "totaltservice") men oljefilter til Haldex-kobling skal byttes hver 60 000 km. (med andre ord så skiftes filter annenhver gang oljen skiftes)

Er dette fornuftig, eller bør man bytte både olje og filter hver 30 000 (evnt om det holder hver 60 000).

Mitt lokale Meca verksted påstod at også olje skulle byttes hver 60 000, noe som strider med hva som står i serviceboka mi. Men mulig hver 60 000 km holder for olja også?

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser denne tråden har blitt flyttet fra "teknisk" til "Golf 4", la den i utgangspunktet under "teknisk" fordi dette er en problemstilling jeg vil anta gjelder flere bilmerker/bilmodeller med haldex kobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at olje skal skiftes hver 30' km og filteret hver 60' km. Hadde det vært min bil så hadde jeg nok skiftet filteret også hver gang oljen ble skiftet ;)

Siden dette gjelder skiftintervaller på VW så skal den strengt tatt ikke ligge under teknisk ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at olje skal skiftes hver 30' km og filteret hver 60' km. Hadde det vært min bil så hadde jeg nok skiftet filteret også hver gang oljen ble skiftet ;)

Siden dette gjelder skiftintervaller på VW så skal den strengt tatt ikke ligge under teknisk ;)

Får se hva jeg gjør da, og hvor mye ekstra pes det er montere dette filteret hvis jeg skal gjøre det selv. Koster forøvrig 425 kr hos bildeler.no , mulig dette finnes billigere andre steder (har ikke sjekket selv enda)

Ikke for å kverrulere, men er vel flere enn VW som brukes haldex kobling, og hva som er hensiktsmessige skiftintervall for olje/filter gjelder vel også andre merker med samme haldexkobling?

Haldexkobling - Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider