Gå til innhold

girkasser er onde!

Ranger emnet


HemiCuda

Anbefalte innlegg

jau då... nå må jeg holde girspaken fast i 2 og 4 for at den ikke skal hoppe i fri... og sperra på reversen er borte... idiot som jeg er... var ute og kjørte.. satte seg fast i 3 gir... jeg reiv den ut av 3 (clutchen inne selfølgelig) så ble den slik... små irriterende og kjøre med nå...

 

har en b200k maskin i... med 4 trinns manuell kasse... trenger jeg ny mellomaksling for å stappe i en 5 trinn manuell?

og.. lurte på hva som egentlig er en holdbar girkasse til 240

litt over 3000rpm på 4de gir i 80km/t.. litt gale synest jeg..

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HemiCuda

litt over 3000rpm på 4de gir i 80km/t.. litt gale synest jeg..

 

Endelig en til som har samme problem som meg..

Skjønner egentlig ikke at folk for 240`n sin til å gjøre mer enn 130..

 

Motoren min skriker når jeg passerer 110 da har jeg kanskje 4-5000 rpm

 

Sånn er det på både 242`n og 245`n...

 

Men over til det du spurte om, det er så vidt jeg veit bare 2 forskjellige lengder på mellomakselen, en til m45/m46 og en til m47

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en M45 kasse i min, klarer 170 på 5000rpm

 

Du skal klare å kjøre i 200 med M45 kassa, men da på maks turtall (selv spant jeg i 200 på nåla på glattisen i vinter, så det er mulig å kjøre så fort)

 

Det er forskjellig lengde på mellomakselen ja.

 

M45 er den lengste

M46 er korter, vet ikke om M46 og M47 er like lange, men når du skal kjøpe kasse er det lurt å få med mellomakselen. Ikke sett på M47 - når du først er igang er det best å velge M46.

Husk at du ikke trenger hele akselen. Mellomakselen på 240 er skjøtet på midten. Trenger kun den forrerste delen. Mellomaksel til alle kassene passer om hverandre i skjøten

 

Hvis du konverterer fra M45/M46 til M47 og omvendt tror jeg at du må bytte no greier i clutch`en. Er ikke sikker -du får sjekke det opp. M46 har overdrive, noe som gjør at du slipper å ligge på 4000rpm i 120\130km\h

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Euro-1

Er forskjellig lengde på alle 3 kassene,M-45 er kortest,så er det M-47 og M-46 er den lengste av dem.

 

RART... har en M47 aksling liggende bak huset og den er korter en M45 akslingen som også ligger der :rolleyes:

 

M47 og M46 er ca. 15-20 cm lengre en M45 dermed må disse ha korter aksling :)

 

ganske sikker på at clutchen er anderledes ja

 

Ikke sikkert... er modellen på motor/girkasse som bestemer det.. jeg mått bytte clutch siden den var til en 79 mod. og M47 kassa ver fra 84

med andre ord "var ikke liker mange tenner på ingåen aksling på kassene M45 og M47

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

Endelig en til som har samme problem som meg..

Skjønner egentlig ikke at folk for 240`n sin til å gjøre mer enn 130..

 

Motoren min skriker når jeg passerer 110 da har jeg kanskje 4-5000 rpm

 

Sånn er det på både 242`n og 245`n...

 

Men over til det du spurte om, det er så vidt jeg veit bare 2 forskjellige lengder på mellomakselen, en til m45/m46 og en til m47

 

Hadde 195 km/t med min '84 240GL, og da var den fremdeles villig til å trekke mer... :D

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Har en M45 kasse i min, klarer 170 på 5000rpm

 

Du skal klare å kjøre i 200 med M45 kassa, men da på maks turtall (selv spant jeg i 200 på nåla på glattisen i vinter, så det er mulig å kjøre så fort)

 

Det er forskjellig lengde på mellomakselen ja.

 

M45 er den lengste

M46 er korter, vet ikke om M46 og M47 er like lange, men når du skal kjøpe kasse er det lurt å få med mellomakselen. Ikke sett på M47 - når du først er igang er det best å velge M46.

Husk at du ikke trenger hele akselen. Mellomakselen på 240 er skjøtet på midten. Trenger kun den forrerste delen. Mellomaksel til alle kassene passer om hverandre i skjøten

 

Hvis du konverterer fra M45/M46 til M47 og omvendt tror jeg at du må bytte no greier i clutch`en. Er ikke sikker -du får sjekke det opp. M46 har overdrive, noe som gjør at du slipper å ligge på 4000rpm i 120\130km\h

 

Ved overgang fra m45 til m90, er det mulig å benytte mellomakselen fra m45? Hvor mye lengre er egentlig mellomakselen tilhørende m45 i forhold til mellomakselen tilhørende m47?

 

Jeg har sett at mellomakslingen fra m47 har blitt brukt sammen med adapter ved ombygging til m90-kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår