Gå til innhold

Hvordan finne ut ohm i subwoofer?

Ranger emnet

Passat05tdi

Anbefalte innlegg

Lurte på om jeg kunne måle motstanden (ohm) fra hvert element til forsterker med multimeter på "terminalene" på basskassa? Dvs + og - som går til hver av subbene? Blir dette nøyaktig?

Har 2 stk 12" subwoofere i lukket kasse. Dobbeltspole.

Disse subwooferene ble solgt som 2 ohm og 4 ohm.

Er bare nysgjerrig på hva motstanden er, pga at disse subbene ble kjøpt brukt :)

Om de kanskje er koblet i 1 ohm til forsterkeren, 2 ohm eller i 4 ohm f.eks :)

Endret av Jurigs

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan meget gjerne måle på terminalene til kassen da motstanden i ledningene er så forsvinnende liten at det ikke vil affektere resultaten noe videre. Motstanden i sub'en er ett sted mellom 1-4 ohm, motstanden i ledningene inni kassen er nok i størrelsesorden 0,01 - 0,03 ohm :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Målte 1.2 ohm på terminalen til den ene subben :) da regner jeg med at de 0.2 ohm'ene er motstanden i kablene :)

Du klarer ikke måle nøyaktig uansett, men suben som er koblet til den terminalen er da koblet i 1ohm, sikkert dual 2ohm spole på hver sub da, så da må du seriekoble begge subene for å havne på 2ohm totalt, med mindre BEGGE subene er kolet til terminalen du målte på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 1 terminal på hver sub, totalt 2 terminaler :) målte 1.2 ohm på den ene terminalen :)

Det er dobbeltspole subber, så da regner jeg med at det er 2 ohm de er :) koblet i paralell, slik at hver sub har 1 ohm i motstand inn til forsterkeren :)

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp?submitted=true&woofer_qty=1&woofer_imp=3

Blir vel som på linken? at hver sub er koblet som det øverste eksempelet da :) tror nok resistansen jeg målte på terminalene stemmer greit :)

Endret av Jurigs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det havner vel ikke på 2 totalt, slik jeg forstår det må du velge 1 i paralell eller 4 i serie.

obs: en slik måling du gjorde hvor du fikk 1,2 sier ikke nødvendigvis så mye om hvor stor belastning det er for forsterkeren. alle elementer varierer kraftig i motstand avhengig av frekvens. dersom du ikke har denne kurven for ditt element bør du være litt forsiktig med å kjøre oppsett med de aller laveste motstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det havner vel ikke på 2 totalt, slik jeg forstår det må du velge 1 i paralell eller 4 i serie.

obs: en slik måling du gjorde hvor du fikk 1,2 sier ikke nødvendigvis så mye om hvor stor belastning det er for forsterkeren. alle elementer varierer kraftig i motstand avhengig av frekvens. dersom du ikke har denne kurven for ditt element bør du være litt forsiktig med å kjøre oppsett med de aller laveste motstander.

Jo, han havner på 2ohm hvis han seriekobler terminalene på kassa. Han har jo målt at hver terminal er 1ohm, så hver sub er altså koblet i paralell inni kassa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Hvis jeg har forstått det rett, så er hvert element på 2 ohm.

Men hvert element er koblet i paralell, slik at motstanden fra forsterker til hvert element er 1 ohm.

Terminalene er på ingen måte koblet sammen med hverandre.....

Forsterkeren er en Rockford Fosgate T10001bd monoblokk som gir stabil effekt på 1000w RMS ved 1 ohm. Forsterkeren har 2 "utganger" står A og B, en til hver sub (500W RMS til hver sub).

Endret av Jurigs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis du måler ca 1ohm på hver terminal på KASSA, og hver sub har dubbel spole, så MÅ spolene være på 2ohm hver. Hver sub er da paralellkoblet INNE i kassa og havner da på 1ohm hver og er da koblet til hver sin terminal på kassa. Du MÅ da koble disse terminalene i serie for å havne på 2ohm totalt, hvis du kobler en terminal til hver utgang på forsterkeren, så havner du på 0,5ohm fordi dette er en MONOforsterker, og den har bare en utgang, men denne utgangen er delt i to for å "forenkle" tilkoblingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, skjønner hva du mener, takk for hjelp:) forsterkeren gir 750w rms på 2 ohm, og 1000w rms på 1 ohm.

Hvilken effekt har jeg da?

Tanken min er da at subbene er koblet i 1 ohm? Slik at hver sub får 500w i effekt totalt 1000w?

Eller blir det totalt 2 ohm og 375w på hver sub ? Totalt 750w?

Lenke til kommentar
Del på andre sider