Gå til innhold

Golf 3 VR6 - Dunkelyd i drivverk/oppheng

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

Prøvde å spørre om dette på VACN først - Fikk aldri noe svar.

Når det gjelder å få tips/hjelp til gamle Volkswagen er det tydeligvis ingen forum som topper Bilforumet, uansett! :) Alltid hjelp å få her.. ;)

 

Hei!

 

Jeg har en 1992 Golf VR6 med følgende ulyder:

 

"Skrapelyd", som høres ut som om feks; bremseskjold tar i bremseskiven. Lyden kommer som oftest bare i lave hastigheter, og er "pulserende" Den blir lav, så blir den høy, den blir lav, så blir den høy. Dette skjer i symmetri med hvor fort hjulet snurrer rundt. Til slutt forsvinner lyden helt (ved ca. 30/40kmt)

 

"Dunke-lyd", som oppstår på 2 forskjellige steder.

 

1* Helt ytterst (høres det ut som) ved FULLT rattomslag.

 

2* Innerst ved girkassen når jeg slipper gassen. Det er en svak, konstant dunke-lyd "dunkdunkdunkdunkdunkdunkdunk", som forsvinner ved gasspådrag, og kommer tilbake når jeg slipper gassen. Den kommer i alle gir, og t.o.m når bilen ikke står i gir. (Derfor har jeg utelukket girkasse/svinghjul/clutch.

 

Er dette noe som virker kjent for noen? Har dessverre ikke filmer eller lydklipp å referere til.. :-

Er det noen som har tips/ideér til hva dette kan være?

 

 

Bilen har forresten vært på NAF-kjøpstest, og NAF-mekanikeren antok at lyd nr. 2 (Den konstante dunkelyden, ikke den ved rattomslag) kunne være pga. en løs foring på bærearmen.

(Han sa at det var en foring som var "løs", og hadde dermed begynt å riste i hullet med gjenger i. Etterhvert har dette hullet blitt ovalt, slik at den ikke kan festes ordentlig).

Jeg ringte NAF, og det var tydeligvis bakre broforing det var snakk om.

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sjekk bremseskjold, samt at caliper og klosser ikke henger. Pulserende lyd kan være tegn på kast i bremseskiven, gjerne som følge av varmgang.

 

2. Sjekk foringer i subramme og motorfestene, kan være slitasje her slik at motor får mye bevegelse.

 

VACN koster penger, Bilforumet er gratis - og mye bedre :D

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kan GODT være at caliper og klosser henger, bilen har stått en stund.

Jeg tror også at forrige eier byttet bremseskivene, så jeg håper virkelig ikke det er kast! :)

 

2. Subramme? :)

 

Jeg kan forresten legge til at dunkelydene ytterst og innerst ikke er relatert til hverandre.

Når jeg gjør et fullt rattomslag, og kjører sakte kommer det et tunge lyder (KLUNK... KLUNK... KLUNK...)

 

Hva tenker du forresten om teorien til NAF?

De mener at bolten til bakre broforing er løs, slik at denne beveger seg under fart. MERK, lyden kommer kun i 30/40kmt eller høyere

 

Jeg skal selvfølgelig sjekke alt av foringer, og motorfestene. Jeg har også tenkt til å bytte begge bærearmene, med splitter nye inklusive foringer.

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subramme, altså den som går på tvers under motoren, som traversene er fastet i. Sjekk foringene på denne, samt de på traversen(e).

Er dunkelydene raske, som knekkelyder, tenker da at de kan komme fra (defekt) drivknute(er? Eller kommer de i takt med ujevnt underlag?

 

Om bolten i bakre foring (5) er løs så må den selvsagt tightes. Om den er løs kan du sjekke veldig raskt og enkelt med en 19mm fastnøkkel, uansett er det lite som kan bevege seg om denne ikke er helt fast.

 

Suspension.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunkelydene er der hele tiden over en viss hastighet. De er konsistent, og har det samme, faste mellomrommet. Jo raskere bilen kjører, jo raskere kommer dunkene.

 

Dunkelydene er der når bilen ruller i alle gir, og til og med i fri.

Samtidig forsvinner dem når jeg gir gass, men kommer tilbake med en gang pådraget forsvinner.

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 2 videoer:

 

Video 1 ~

Denne videoen dekker lydene fra det jeg antar er ytre drivknuter ved fullt rattomslag. (Dette skjer på begge sider av bilen)

 

Video 2 ~

Denne videoen dekker lydene fra "indre" drivknute®. Lyden er vanskelig å få med seg, men når jeg slipper gassen like over bakketoppen vil du kunne høre en "brrrrrr"-lyd som lurer seg inn i bakgrunnsstøyen. Man må ha litt høy lyd, og det er MYE støy på klippet.

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

 

Jaja - Jeg skal i alle fall bytte bærearmene og drivledd. Jeg kjøpte noen brukte drivledd som jeg skal bytte indre drivknute på :-)

får håpe det blir bedre etter det - Hvis ikke skal jeg få fikset noe ordentlig videoopptak! :-)

 

 

Noen kvarter, hihi, ble hele 19 av de ;) Nøyaktig 19 faktisk ;)

 

Jepp - I mellomtiden malte jeg under taket på huset, kjørte en halvtime med tilhenger, spiste pizza osv.. :-)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår