Gå til innhold

Dunking ved rattutslag


Berla2

Anbefalte innlegg

Mange "innkjøringsproblemer" på denne bilen min for tida...

 

Nyeste problemet er en slags dunking når jeg dreier rattet fullt til venstre. Rett før rattet stopper (ved full sving) høres det to dunk etter hverandre. Jeg innbiller meg også å kjenne det på rattet. Det samme merkes og høres når jeg svinger tilbake. Begge gangene på ca samme punkt. Lyden høres ut å komme fra høyre side...

 

Jeg merker ingenting når jeg svinger fullt til høyre.

 

Håper og satser på at det bare er "normal" slitasje, har ihvertfall ikke smelt nedi et slaghull eller lignende i det siste...

 

Er det noen som vet hva det er? Alvorlig?

Endret av Berla2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en metall dunke/skrape/kakke lyd på min, og jeg skal snart bytte drivknute® :)

 

Er det dyrt eller tar det lang tid? :P Og er den lyden hos deg kontinuerlig, eller bare ved rattutslag?

 

Klarer ikke helt å identifisere som skrape-lyd, men noen form for dunking eller kakking kan det godt være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er der kun ved venstre sving.. Fra medium sving og utover. Spesielt godt ved veikryss hører jeg det godt.

Om lyden øker i takt med farten så er det nok drivknute.

 

Drivknutene på min A6 ligger på 700-1000kr +/- et sted per stk. Kun del

 

Takk for svar :)

Vet du noe om hvor vidt jeg kan fortsette kjøringen en stund? Er maks uheldig med timingen på dette, siden jeg trenger bilen nokså mye kommende uken... Kan jeg fortsette kjøringen uten at det blir mye mer alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det pent, ikke dra på mens du svinger ut fra et kryss f.eks.

Kjør som en gammel gubbe. Ikke provoser noe

Jeg bruker min vær dag. Kjører 10mil ca daglig med slitt drivknute

 

Da får jeg håpe og tro at det går fint... Kjører ihvertfall ikke mer enn 10 mil for dagen.

Så får jeg ta turen innom verksted så fort jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur innom verkstedet idag.

 

Der konkluderte de med (etter en rask beskrivelse) at det var "Fjærbenslageret" som var slitt...

Det var vist ikke nødvendig å skifte dette med det samme, men jeg måtte prøve å smøre med litt tynn olje i lageret. På denne måten kunne jeg muligens få det til å forsvinne litt, og dermed kjøre noen ekstra km.

 

Det ville blir svært tydelig når det virkelig hastet å få skiftet det - I form av at bilen vil dra til den siden du sist svingte til... Altså at den ikke retter opp sammen med rattet. Når det kommer så langt må en også få skiftet fjær og noen andre deler inn der, da dette også har mulighet til å knekke.

 

Dersom jeg skulle skiftet "fjærbenslageret" nå, så skulle jeg også ha skiftet fjær og det som hører til, da dette pleier å ryke ganske fort etter å ha skiftet lager...

 

Det var i grunn det jeg forsto av han jeg snakket med.

Så jeg tror jeg prøver å smøre litt, og ser hva som skjer. Håper ihvertfall å kunne kjøre litt til...

 

Om noen har tips til hvordan å smøre lageret, eller andre tips til å bli kvitt problemet, er det bare til å si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår