Gå til innhold

Camberstag, C4 quattro. Bytte?

Ranger emnet

gutt78

Anbefalte innlegg

Kikket litt på disse stagene bak, noen kaller det styrestag. Men heter vel camberstag. Ser at bolten ikke sitter helt i senter på staget nede, foringen rundt bolten ser helt gåen ut også. Merker ikke noe spess når jeg kjører, litt vibrasjon bak svakt i noen hastigheter.

Hvor mye negativ camber skal den ha? Synes hjula skrår litt mye egentlig, på min forrige c4 quattro var de helt loddrette. Vil det være mulig for meg å justere camber enkelt med nye stag, en foreløpig justering før evt firehjulskontroll. Om bilen står helt rett, feste et vater på hjulet mens de justeres.

Om bilen har for mye negativ camber; vil den "bryte" litt med bakhjulene når man svinger max og kjører fremover. Synes den gjør det.

1. Hvordan skifter jeg disse lettest, liten guide til meg? Bør vel ikke være så vanskelig.

2. Biltema har ikke, tenkte å ikke kjøpe de dyreste.

3. Noe verktøy jeg må ha utenom vanlig ting? Gaffel for å slå de av?

4. Nye bolter og mommentnøkkel.

:thanks

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ikke målt det selv

Det jeg lurer mest på nå er momentet jeg skal stramme til. Festet nede har jo bolt, så den får jeg holdt igjen. Men den øvre kan vel bli ødelagt om drar for hardt. Elsa viser ikke noe moment merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momentet vet jeg desverre ikke, eneste jeg vet er at mutter 8 er M14x1,5 nylock og mutter 7 er M16x1,5.

Er ikke sikker på hvilken stålkvalitet det er på dette men antar det er 10.9, i såfall burde det havne rundt ... Se innlegg under.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse, fant noen momenter i ELSA.

Mutter 8 - 40 Nm.

Mutter 7 - 200 Nm

:)

Klarte å finne de nå :)! Men en siste ting....akselen på armen, der mutter 8 skal sitte. Denne går rundt, ifølge guiden du linket til skal den slås inn i hullet med klubbe så den skal feste seg så den ikke roterer ...teite greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det norskbildelsenter selger? de har til 695kr. Ser det finnes alternativer som er over 1000kr dyrere såklart.

Aner ikke, det står ingen delenummer der. Har sammenlignet bilder med de best kjente merkene (MEYLE, FEBI, MOOG, SWAG, RUVILLE, LEMFORDER, SPIDAN, TRW og andre) og ingenting matcher...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å finne de nå :)! Men en siste ting....akselen på armen, der mutter 8 skal sitte. Denne går rundt, ifølge guiden du linket til skal den slås inn i hullet med klubbe så den skal feste seg så den ikke roterer ...teite greier.

Armen skal du jo bytte så gjør ingenting om du ødelegger den. Bruk grovt skyts for å holde den igjen, i verste fall kapp av slik at kun kulen står igjen og hold den med rørtang.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, det står ingen delenummer der. Har sammenlignet bilder med de best kjente merkene (MEYLE, FEBI, MOOG, SWAG, RUVILLE, LEMFORDER, SPIDAN, TRW og andre) og ingenting matcher...

Om du selger til samme pris som skruvat, men av kjent merke, da burde han handle hos deg .)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armen skal du jo bytte så gjør ingenting om du ødelegger den. Bruk grovt skyts for å holde den igjen, i verste fall kapp av slik at kun kulen står igjen og hold den med rørtang.

Nå er det Nye armen jeg sikter til, der går akslen rundt. Pga den skal sette seg når man slår armen inn i bakstillinga. Men om den ikke setter seg skikkelig blir den vanskelig å stramme nr.8 til når det er låsemutter også :)! Men får prøve i dag å se. Får ikke tatt hjulstillingskontroll på en stund, så får evt justere armene slik det gamle stod litt skrått. Eller rette opp på øyemål, bilen kjøres lite så går vel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider