Gå til innhold

RF P3-2X12-kasse vs Space Vented 12 Twin-kasse

Ranger emnet

Qasker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har både en Rockford Fosgate P3-2X12-kasse og en Vibe Space Vented 12 Twin-kasse. (jeg har ikke pluggene til Vibe-kassa, som er ment for hullene i midten)

Jeg har bestilt meg nye elementer (Boss P126DVC) og lurer på hvilke av kassene som vil gi mest punch og bass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har både en Rockford Fosgate P3-2X12-kasse og en Vibe Space Vented 12 Twin-kasse. (jeg har ikke pluggene til Vibe-kassa, som er ment for hullene i midten)

Jeg har bestilt meg nye elementer (Boss P126DVC) og lurer på hvilke av kassene som vil gi mest punch og bass?

Med de boss subene så spiller det ingen rolle, de er søppel uansett hva du putter dem inn i... Men sånn til en annen gang så kan jeg fortelle deg at en portet kasse MÅ regnes ut til elementet som skal sitte i kassa. Alt for mange gjør den feilen at de kjøper en ferdigkasse til subene sine, og da ofte en portet kasse. Dette blir sjelden optimalt, da er det bedre å kjøpe en lukket kasse for da er ikke volumet like kritisk ;)

Feilen du gjorde var å bestille deg suber uten å spørre om de er verdt det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de boss subene så spiller det ingen rolle, de er søppel uansett hva du putter dem inn i... Men sånn til en annen gang så kan jeg fortelle deg at en portet kasse MÅ regnes ut til elementet som skal sitte i kassa. Alt for mange gjør den feilen at de kjøper en ferdigkasse til subene sine, og da ofte en portet kasse. Dette blir sjelden optimalt, da er det bedre å kjøpe en lukket kasse for da er ikke volumet like kritisk ;)

Feilen du gjorde var å bestille deg suber uten å spørre om de er verdt det eller ikke.

Har du noen tips til noen andre elementer jeg heller kan bestille, til en ok pris? Er ikke noe problem og få avbestilt, da de ikke er shoppa enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er MYE bedre enn de fra boss, og watt har veldig lite å si, det er følsomheten som teller. Lå oss si du har en sub som tåler 1500w rms og har en følsomhet på 85db og du mater den med feks 1000w rms. Hvis du da bruker samme forsterkeren på en sub som tåler 500w rms men har en følsomhet på 95db så vil du da spille 3 ganger høyere med den suben. Skal du opp i samme lydtrykk med suben på 85db så vil du trenge en mye kraftigere forsterker, og da også batterier og dynamo osv, så høy følsomhet og lav watt er bare fint, og gjør det billigere å spille høyt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nyttig info :)

Du har ikke noen formening om hvilken av kassene som egner seg best til Gladen RS? Eller er det samma?

Nei, da må jeg i tilfelle se over T/S parametrene på suben og så regne litt på kasse. Men du kan jo prøve begge to og se hvem du synes er best, men ingen av dem er optimale til den suben vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider