Gå til innhold

Ny 2-din spiller, signal for revers og håndbrekk?

Ranger emnet

a2k

Anbefalte innlegg

Hei,

gikk nettopp til anskaffelse av en 2002 VW Passat. Bilen hadde montert ryggekamera med billig kinaspiller, noe som førte til en heller dårlig utnyttelse av anlegget i bilen. Siden jeg er fan av dab gikk jeg til anskaffelse av en Pioneer AVR-X3500DAB i går. En spiller jeg forsåvidt kan anbefale på det sterkeste.

Den nye spilleren fungerer veldig godt og installasjonen av spiller og mikrofon til handsfree gikk knirkefritt. Problemet jeg derimot har støtt på er at den gamle spilleren ser ut til å reagere på at kameraet ble strømsatt, og dermed gikk over i rearview modus. Ingenting var koblet på "revers" kabelen inn til den gamle spilleren. Den nye pioneeren registrerer ikke dette og vil dermed ikke gå i ryggemodus uten at jeg gjør det på egenhånd (da er poenget borte).

Sikkert enkelt når en har litt bedre kunnskaper en meg, men hvor kan jeg enklest mulig finne +12v trigger signaler for:

revers og håndbrekk?

Har søkt både norske og utenlandske forum, og finner noe, men sliter litt med å identifisere nøyaktig hvor det er enklest å hente ut disse?

Innspill tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med håndbrekket er vel kun for å se på video? Om du legger den rett til GND (jord, sort kabel ved spilleren) så vil du kunne se på video uansett. Jeg har gjort det på alle pioneer og kenwood spillere jeg har montert.

Reverse trigge signalet kan du i "værstefall" finne fra ryggelyset bak i bilen. Usikker på hvordan du skal finne den på bilen din.

Kabelen til baklyktene kommer jo ned ved pedalene, eller på passasjer siden. Så da må du bare ta alle kablene og måle deg frem. Ta en og en kabel. Finne en kabel som har 0V i "standby" og 12V da du setter bilen i reverse

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over disse mulighetene. Vet at man burde finne begge en plass uten å måtte trekke kabler for revers helt til lysene.

Å måle meg fram skal jeg klare. Ønsker bare et lite hint på hvor jeg fysisk skal starte. Er sikkert flere hundre kabler i bilen, greit å ha et utgangspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over disse mulighetene. Vet at man burde finne begge en plass uten å måtte trekke kabler for revers helt til lysene.

Å måle meg fram skal jeg klare. Ønsker bare et lite hint på hvor jeg fysisk skal starte. Er sikkert flere hundre kabler i bilen, greit å ha et utgangspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker, men sjekket om du har egen sikring til ryggelysene? En Honda jeg skrudde på i går, og fikset litt småelektrisk på, hadde nemlig det :) Har ikke sjekket hva min egen har da...er jo en 05 stv 3bg :)

"Exhaust go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster" - Jeremy Clarkson

2005 Passat 1,9TDI | [x]2004 Mondeo 2.0TDci - solgt | [x]1994 Corsa 1,4 - solgt | [x]1990 Golf 2 1,6 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider