Gå til innhold

Kjøp av min første bil, 30 000 til 35 000 kr.

Ranger emnet


Ariston

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da har tiden kommet her også, så nå er jeg ute etter min første bil. Jeg blir 18 år tidlig i August, og håper på jobb et par uker etterpå. Dermed er jeg ikke nødt til å ha bil med en gang, jeg er litt usikker på om jeg vil vente til jeg får jobb eller ikke. Nå håper jeg mest på tips.

 

Har også noen krav:

 

- Pris på 30-35 tusen. Kan muligens strekke meg til 40 000, men helst ikke.

- Sedan.

- 100hk + (søstra min sier 116hk +, men vet ikke om det er så viktig)

- Driftssikker ettersom jeg ikke har peiling på motor. Kjenner folk hvis nødvendig.

- Billig. Ikke ute etter de billigste bilene, men som 17-åring uten jobb nytter det ikke å ha den dyreste. Mamma kan muligens også betale noe av årsavgiften, men ettersom hun får penger av NAV er ikke det så mye der.

- Kult og fint utseende.

- 1995 modell og nyere?

- Manuell gir.

- Bensin. Usikker på fordelene over diesel, men tror jeg vil gå for bensin.

 

Bilen skal ikke brukes til noe spesielt. Ikke noe råning, tur-kjøring (håper jeg) osv. De lengste turene blir nok på maks 2-3 timer. Da mener jeg en "reise" og ikke bare kjøring rundt forbi, det kan jo alltids vare litt lengre. Vi har dessverre ikke tilgjengelighet til garasje hvor vi bor nå, så vil ikke ha noe som er avhengig av det.

 

Selv om jeg ikke skal "råne", så vil jeg at bilen skal se kul ut. Litt usikker på hvorfor jeg synes dette, men takluke er et pluss. Mulighet for å koble til iPhone 5 for musikk og kanskje et bra anlegg hadde vært fint. Hvertfall det første. Jeg er litt stor, så bilen må passe meg. Jeg er ca. 185 cm høy og litt for stor den andre veien også (prøver å fikse det :)).

 

Til nå har jeg egentlig bare sett på BMW :/ Jeg vet at 3- og 5-serie BMWer er dyre å eie, men de er de eneste jeg egentlig synes noe om. Hvis ikke må jeg til med styling, og det er jeg ikke interessert i med det første. Er alle disse BMWer dyre?

 

Jeg bor i Rogaland, så hvis dere bruker finn kan dere se på Rogaland og Vest-Agder. Muligens også Aust-Agder.

 

Hvis dere har noen tips til bil eller bare kjøp av bil, så er det bare å komme med det. Dere kan også si ifra hvis det er noe jeg har skrevet feil eller glemt å nevne.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er glad i VAG -men finnes allverdens av biler der ute som er verdt en titt :)

 

Siden du ikke er den som er mest opptatt av "kulhets" faktoren, og slikt så er det litt å velge i. Søkte på ditt fylke kjapt på finn.no. Bil 20-35000, max 150000km (kan få bra biler over også, men som regel så byr lavere km på mindre vedlikehold). Det jeg fant kjapt var en BMW 318 med automatgir -eller en Opel Tigra med takluke, manuell og noen okey felger. Erfaringen min med opel er rein varebil, så kan ikke si noe om kvaliteten -men bilen så helt ok ut. Forøvrig er den 2dørs og ikke så stor i bagasjen, men som en kan se fra det uryddige bildet til forrige eier -den får plass til barnesete og 4 dekk iallefall :)

 

Men et tips til en driftsikker og ok bil er Toyota Corolla. Det er ikke noen damemagnet, ikke fartsfantom, og ikke den mest komfortable bilen -men det virker, og det går i evigheter.

 

Når det kommer til Iphone kriteriet, så kan du spandere en 1000lapp på en ok spiller i etterkant, og trøkke den i ;) Siden du snakker om jobb så kan du vel gå en mnd eller 2 uten, og kjøpe på første lønning ;)

 

Sikkert mange som skyter meg nå, men jeg er en diesel mann. Ikke fordi diesel presterer så mye bedre enn bensin, men liker bunndraget, og ved normal kjøring bruker de ofte lite på milen, samt dieselpris kontra bensinpris pr. Liter...

 

Opel Tigra 1.6 1998, 120 000 km, kr 29 530,- -

 

FINN.no - Mulighetenes marked

 

Personlig ville jeg kanskje sett etter en golf 4 (1998 mod og oppover) men det er som sagt fordi jeg er VAG-mann :)

"Exhaust go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster" - Jeremy Clarkson

 

2005 Passat 1,9TDI | [x]2004 Mondeo 2.0TDci - solgt | [x]1994 Corsa 1,4 - solgt | [x]1990 Golf 2 1,6 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mitt råd er også å styre unna merker som Peugeot, Renault, Citroen, Kia, Hyundai, Daewoo. Du får det du betaler for her ofte....

"Exhaust go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster" - Jeremy Clarkson

 

2005 Passat 1,9TDI | [x]2004 Mondeo 2.0TDci - solgt | [x]1994 Corsa 1,4 - solgt | [x]1990 Golf 2 1,6 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle vente på noen andre svar før jeg skrev noe om ditt innlegg, men ser ikke ut til at det blir noe av det :P

 

Har sett på den samme BMWen før, men som sagt er det automat, så ikke noe jeg er interessert i. Opel Tigra ser litt spesiell ut, men heller ikke akkurat min type bil.

 

Samme med Corolla og Golf. Kan nok se på det som "siste utvei", men frister ikke akkurat nå. :P

 

Har nok råd til det uten noe lønning, så skal se på det. Håper bare det blir enkelt å sette opp noe bra. Sett litt på slike FM-sendere som kobles til mobil og "sigarettenner", men vil ikke tro det gir den beste lydkvaliteten.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å legge ut litt forslag jeg også da, siden det er litt morsomt å prøve å hjelpe til på slike ting. :)

 

Nå har jeg satt prisen på max 40.000,- og hele landet. Jeg synes det er positivt med en roadtrip, i en ny bil. Da lærer man den å kjenne mye bedre, enn på de "små"-turene man kjører ellers. Og så får man se seg litt rundtomkring også. ;)

 

En annen ting jeg også alltid sier, sjekk forsikring på de bilene du vurderer - for å se om de blir uaktuelle, pga høy forsikringspremie! ;) Blir de det, glem den bilen og gå videre. MEN, sjekk gjerne pris, med "alle" forsikringsselskapene på samme bil. Prisene varierer veldig. Selv på meg som er 37 år og forsikrer bl.a. en 2003mod VW Touran 1,9TDi!! Får priser fra under 4.500,-/året til over 7.000,-/året, fra billigst til dyreste selskap - med de SAMME betingelsene! Så, sjekk rundt. :)

 

Jeg har også valgt kun biler med bensinmotorer uten turbo, da disse er som regel enklest å ha service på selv, mindre muligheter for feil og er rimeligere på forsikring.

 

Lykke til med bilkjøp og lappen! :)

 

Under 40.000,-:

Hva med denne? Mitsubishi Galant 2,0 1997, 133*000 km, kr 40*000,- -

Eller Ford Mondeo 1.8 Duratech HE 2001, 233*000 km, kr 39*990,- -

Under 35.000,-:

denne kanskje...? Mercedes-Benz 190 SJEKK DENNE !! 1992, 230*000 km, kr 35*000,-

Saab = solid bil, uten turbo = rimeligere forsikring :) Saab 9-3 2000, 258*741 km, kr 35*000,- -

Under 30.000,-:

Opel Vectra B 1.8 1996, 249*639 km, kr 30*000,- -

Opel Omega 2.2i 2000, 259*000 km, kr 29*980,- -

Ford Cougar 2.0 1999, 168*000 km, kr 29*930,- -

Ford Probe 2.5 Regreim byttet EU ok ut Okt 2015! 1995, 165*900

 

Endret av Jahny

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, en 6 timers tur fra Oslo i "ny" bil hadde jo vært koselig - problemet blir jo turen bort. Ikke enkelt å reise frem og tilbake for å se på biler hvis det er så langt borte. Bor med min mor som ikke har råd til bil selv, så måtte ha blitt buss og tog.

 

Har prøvd å sjekke forsikring før, men skjønte ikke så mye av det :P Sjekket den Galanten som du linket på Storebrand og Gjensidige. Begge ca. 1250,- i måneden og 15 000,- i året. Hvis dette stemmer, er det en grei pris? Nemi Forsikring kom på nesten 1500,- i måneden. Må logge inn hos Sparebank 1 for å sjekke, orker ikke det nå.

 

Takk for det :)

 

Så ikke så altfor galen ut den Galanten. Er framhjulsdrift da, vet ikke om det er bra eller dårlig. Vet ikke hva mer jeg skal si.

Ford Mondeo, sannsynligvis en helt grei bil. Vet derimot ikke om jeg likte utseende og fargen på bilen.

Utenom interiøret så virker denne Mercedesen ut som en grei bil.

For å holde det enkelt: Nei takk :P

Opel Vectra. Ser også ut som en grei bil, men det at den er stylet får den jo til å se kulere ut. Gått litt mye.

Opel Omega. Min mening er at den var.. ikke fin. Også gått litt mye.

Nei takk.

Nei takk.

 

Virker som om de beste bilene er de dyreste, ja. Dessverre leter jeg etter småting å "hate" på. Har et par grunner til det. For det første har jeg veldig lyst på BMW. For det andre blir det skummelt å se på bil, så av den grunn frister det nesten ikke å kjøpe bil i det hele tatt. Men finner jeg en perfekt bil skal jeg nok klare å komme meg bort for å se på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, en 6 timers tur fra Oslo i "ny" bil hadde jo vært koselig - problemet blir jo turen bort. Ikke enkelt å reise frem og tilbake for å se på biler hvis det er så langt borte. Bor med min mor som ikke har råd til bil selv, så måtte ha blitt buss og tog.

 

Har prøvd å sjekke forsikring før, men skjønte ikke så mye av det :P Sjekket den Galanten som du linket på Storebrand og Gjensidige. Begge ca. 1250,- i måneden og 15 000,- i året. Hvis dette stemmer, er det en grei pris? Nemi Forsikring kom på nesten 1500,- i måneden. Må logge inn hos Sparebank 1 for å sjekke, orker ikke det nå.

 

Takk for det :)

 

Så ikke så altfor galen ut den Galanten. Er framhjulsdrift da, vet ikke om det er bra eller dårlig. Vet ikke hva mer jeg skal si.

Ford Mondeo, sannsynligvis en helt grei bil. Vet derimot ikke om jeg likte utseende og fargen på bilen.

Utenom interiøret så virker denne Mercedesen ut som en grei bil.

For å holde det enkelt: Nei takk :P

Opel Vectra. Ser også ut som en grei bil, men det at den er stylet får den jo til å se kulere ut. Gått litt mye.

Opel Omega. Min mening er at den var.. ikke fin. Også gått litt mye.

Nei takk.

Nei takk.

 

Virker som om de beste bilene er de dyreste, ja. Dessverre leter jeg etter småting å "hate" på. Har et par grunner til det. For det første har jeg veldig lyst på BMW. For det andre blir det skummelt å se på bil, så av den grunn frister det nesten ikke å kjøpe bil i det hele tatt. Men finner jeg en perfekt bil skal jeg nok klare å komme meg bort for å se på noe :)

 

15.000,- i året, for en 18 åring... det skal du ikke være missfornøyd med!

Sjekk Gjensidige også. Forsikrer du hos dem (som 18-åring), så får du utbetalt 6.000,- når du fyller 23 år - hvis du kjører skadefritt! Seff, er det mye dyrere der, så kan det jo kanskje ikke lønne seg likevel. Her er det lov å bruke kalkulatoren, til å sitte å regne litt for seg selv. ;)

 

Fortrekker og baktrekker er og blir en evig diskusjon, om hva er best. (Best er firtrekker, ferdig med den saken!) Det er fordeler og ulemper med begge. Fortrekker kan ofte være bedre på vinterføre, enn baktrekker, da man har flere muligheter i visse situasjoner. Siden motoren sitter ofte fremme, på fortrekkere, så vil man ha fordelen av å ha tyngde over drivhjulene - som igjen gir bedre grep opp bakker på vinterføre. Men ofte da at man faktisk kunne måtte rygge f.eks. opp en bratt innkjørsel. ** Jeg skal si deg en ting med en gang!! Skikkelige vinterdekk, er VIKTIG på vinterføre. Drit i å spare penger på vinterdekk! Begynner dekka dine å bli dårlige, KJØP NYE!! Nye dekk koster mindre, enn å kræsje bilen!! ;) **

 

Med baktrekker frister det fort å sladde/drifte, i svinger/rundkjøringer og slikt. Det har jo sine fordeler å mestre en slik manøver, men onkel blå vil ikke like utøvelsen. ;) Kjøring etter landeveien, på vinterføre, har også sine fordeler med baktrekk. Bilen blir mindre understyrt - altså følelsen av at bilen ikke vil svinge, selv om du vrir på rattet. Siden forhjulene kun skal styre bilen, på baktrekkere, så vil du ikke ha aks og motorbrems fremme - som fremkaller understyring. Men klart, for mye overstyring, er jo heller ingen fordel. Gjelder å finne seg en balanse her. ;) Og det må man bare prøve seg frem med. Evt. ta motorsport lisens, da vil man lære sånne ting (tror jeg da). :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, du får ikke en bil som er både driftssikker og skikkelig kul i den prisklassen.

 

En bmw er kanskje det nærmeste du kommer, men de er ofte ungdomskjørt/hardt kjørt og lite driftssikre. Honda civic, Toyota corolla eller gammal merce er mine tips.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 000,- er ikke en dum pris altså. Hva med 20 000,-?

 

Gjelder det alle ulykker eller bare de du forårsaker? F.eks hvis noen bryter venstre-regelen i en rundkjøring og kjører inn i deg, får jeg de 6 000,- da?

 

Virker som om jeg foretrekker bakhjulsdrift her da.

 

Siden jeg alltid har fått ideen om at BMW er dyrt å forsikre som 18-åring, sjekket jeg prisen på et par.

 

BMW 3-serie 1999, 254*000 km, kr 33*530,- -

Gjensidige: 1221,- pr. mnd. / 14 646,- per år for delkasko.

Storebrand: 1458,- pr. mnd. / 17 492,- per år for delkasko.

Nemi Forsikring: 1505,- pr. mnd. / 18 056,- per år.

 

BMW 5-serie 520i 1996, 191*845 km, kr 36*530,- -

Gjensidige: 1396,- pr. mnd. / 16 750,- per år for delkasko.

Storebrand: 1533,- pr. mnd. / 18 398,- per år for delkasko.

Nemi Forsikring: 1675,- pr. mnd. / 20 099,- per år.

 

Får ikke håpe jeg er helt på bærtur her, men virker ikke som om BMW er særlig mye dyrere når det gjelder forsikring. Utenom forsikring så kommer det vel også ting som veiavgift, og det kan vel være det som er dyrere enn andre. Ikke vet jeg!

 

Vanskelig dette :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er nok litt vel kresen med tanke på hvor mye penger du skal legge i bil. tenk heller på att bilen skal fungere greit og gi deg minst mulig utgifter.så kjøper du heller nyere og kulere bil når du har lært deg å kjøre og du har fått deg jobb så du muligens kan ta lån. for du må for all del ikke tro att du KAN kjøre bil når du får lappen, lære å kjøre bil tar MANGE år. men skal jeg anbefale deg noen litt kule biler som er god å kjøre så er det BMW 3serie, audi a4(forhjulstrekker eller quatro) men der igjen er det vanlig att disse bilene er herjet med av andre ungdommer. vil annbefale deg å få med deg noen som kan litt om bil når du skal se på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det tar tid å bli god å kjøre bil, har vel ikke sagt eller hintet at jeg er spesielt god? Mye jeg fortsatt sliter med.

 

Kjenner dessverre ingen mekanikere eller bileksperter som kan være med, men har en som forhåpentligvis kan nok.

 

Hvilken 3-serie kan anbefales, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei var ikke ment mot deg, det jeg ville fram til er att man gjerne bulker den første bilen lettere siden man ikke er så god. derfor att jeg anbefaler å ikke kjøpe for fin bil som første bil bare:) alle i 3serien kan anbefales. men pga forsikring ville jeg gått for en 316 eller 318is muligens. trenger ikke noen mekaniker med deg, er nok att du har noen som kan litt om biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ser vel greie ut, utenom km:

BMW 3-serie 1999, 254*000 km, kr 33*530,- -

BMW 3-serie 320i 1995, 250*000 km, kr 26*530,- -

 

Den første må på verksted og ifølge han så kommer det på ca. 3000,-.

 

Søsteren min sier at jeg bør ha bilen på min mor siden jeg da sparer så og si halve forsikringen. Er det lurt, eller bør den stå i mitt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ser vel greie ut, utenom km:

BMW 3-serie 1999, 254*000 km, kr 33*530,- -

BMW 3-serie 320i 1995, 250*000 km, kr 26*530,- -

 

Den første må på verksted og ifølge han så kommer det på ca. 3000,-.

 

Søsteren min sier at jeg bør ha bilen på min mor siden jeg da sparer så og si halve forsikringen. Er det lurt, eller bør den stå i mitt navn?

 

Ja, du sparer der og da, men hva med seinere..? Ikke får du vel begynt å opparbeide deg bonus, hvis du har den på en av foreldrene dine. Og hvis bruker gjensidige, så får du heller ikke de 6.000,- i ungdomsbonusen.

Ikke vet jeg, da jeg kjørte på med forsikring i mitt eget navn, fra dag 1. Nå har jeg 19 skadefrie år bak rattet *bank i bordet!!*. :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår