Gå til innhold

Div spm. ang. '02 Passat 1.9 TDI, chippet.

Ranger emnet


passelaten1,9

Anbefalte innlegg

Hey folkz :) Er ny her på forumet. Har vært på andre forum, men hjelpen der har vært liten, så jeg prøver lykken her :)

 

Har en deeel problemstillinger jeg vil drøfte her med dere, og håper på litt innspill :)

Vil først nevne at jeg ikke er særlig til mekaniker, jeg kan fint demontere og montere ting, men tegninger, deler og slikt er det ikke alt som er norsk for meg :P

 

Men over til bilens probelmstillinger.

 

1. Langlysene funker normalt når man sette de på permanent, men når jeg skal trekke spaken bak for å ''flashe'' Så blinker bare indikatoren på panelet, men ingen langlys. Klikker jeg spaken fram, så kommer langlysene på. Kan dette være elektrisk feil? fukt, eller en sikring?

 

2: Jeg har tenkt å skifte girkasseolje, er dette en easy thing to do? Hvor mye olje skal jeg bruke til å flushe systemet, hvordan vet jeg hvor jeg tapper ut gammel olje og hvor jeg fyller på ny?

 

3: Det kommer en snooodig lyd fra bakstilling venstre side. Jeg mistenker at det kan være en foring. Men så lite fagkyndig som jeg er, så kan jeg ikke konstantere det. Men lyden kommer KUN når jeg kjører ned i hull eller ujevnheter i veien, foran kommer det ingen lyd, men når baken treffer da kommer det en dyp dunk lyd. Trodde det først var demperen, men den funker, bare knirker litt. Kom ikke fram noe på eu-godkjenningen. Men det gjorde det heller ikke med at det var et gåent ryggelys på lykter som ikke er E-merket.

 

4: Og til sist. Motoren har gått 247 000 km nå, 50 000 km i chipet tilstand. Turboen er byttet for 3 mnd siden. MEN motoren har aldri vært renset. Jeg har derfor tenkt å prøve meg på en QMI innvendig motorrens behandling. Har lest mye bra om det. Og jeg tror at det kan få motoren til å gå litt mere still, og fjerne litt tikking. Er det noe her som har erfaring med QMI innvendig motorrens og behandling?

 

Til syvende og sist, så vil jeg være takknemlig for respons og hjelp :) Taes til stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; Velkommen :) Og husk at modell- eller merkerelaterte spørsmål skal postes under respektive bilmerke og modell, ikke under teknisk ;)

 

1. Tipper feilen er i selve bryteren.

 

2. Du skriver ikke om du har manuell eller automat, ei heller om den trekker på to eller fire. Se HER og HER.

 

3. Sjekk opphenget for slark/dødgang. Kan være demperen(e) selv om de ikke sier noe på PKK.

 

4. Hyppige oljeskift er mye viktigere enn innvendig motorvask, men det skader uansett ikke. Tikking, da spesielt fra ventilløfterene, kan komme av koksede oljekanaler i toppen, men om løfterene er gått like langt som motoren så er de meget modne for utskifting. Tikking kan også komme fra lavt oljetrykk, gjerne som følge av kokset olje-pickup på oljepumpe, også dette som følge av for sjelden oljeskift. Les litt mer i tråden under.

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/296300-tikking-ifra-bilen-audi-a4-1-8t.html

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; Velkommen :) Og husk at modell- eller merkerelaterte spørsmål skal postes under respektive bilmerke og modell, ikke under teknisk ;)

 

1. Tipper feilen er i selve bryteren.

 

2. Du skriver ikke om du har manuell eller automat, ei heller om den trekker på to eller fire. Se HER og HER.

 

3. Sjekk opphenget for slark/dødgang. Kan være demperen(e) selv om de ikke sier noe på PKK.

 

4. Hyppige oljeskift er mye viktigere enn innvendig motorvask, men det skader uansett ikke. Tikking, da spesielt fra ventilløfterene, kan komme av koksede oljekanaler i toppen, men om løfterene er gått like langt som motoren så er de meget modne for utskifting. Tikking kan også komme fra lavt oljetrykk, gjerne som følge av kokset olje-pickup på oljepumpe, også dette som følge av for sjelden oljeskift. Les litt mer i tråden under.

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/296300-tikking-ifra-bilen-audi-a4-1-8t.html

 

 

 

takker for svar :) Okei, skal poste rett neste gang :)

 

Skal sjekke bakstillingen når jeg i samme slengen skal skifte bærearmer foran. Bilen er på ristepunktet til å trille av veien om jeg ikke får bytta bærearmen snart :P

 

Det er ikke alvorlig tikking fra bilen, det er mere motoren som arbeider kombinert med turboen som gir mest lyd. Så rister motoren en del. Motor dekslet er litt løst, og motorfestene er sikkert det samme.

Oljen er skiftet med 10 000 km intervaler, og dette er fulgt ganske så nøye opp. Og null biltema olje på denne bilen. Kun kvalitetsolje til 250 kr literen. Å skifte løftere høres veeeeeldig dyrt ut, og sikkert ennå dyrere om det er hydrauliske løftere :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte løfterene er ikke dyrt - om du gjør det selv. Men, vet du ikke hva jobben går ut på så overlat den til andre ;) Uansett, begynn med innvendig motorvask og ta det derfra.

Kan være kokset EGR-ventil som skaper ristingen i motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte løfterene er ikke dyrt - om du gjør det selv. Men, vet du ikke hva jobben går ut på så overlat den til andre ;) Uansett, begynn med innvendig motorvask og ta det derfra.

Kan være kokset EGR-ventil som skaper ristingen i motor.

 

 

jeg er som sagt ingen ekspert på motor, så å skifte løftere vil nok la seg gjøre med litt hjelp fra mekkekompiser, men er det en risiko ved å gjøre det selv?

 

Har du noen ''veiledning'' på hvordan jeg skal få renset EGR-ventilen? Surfet litt rundt på nettet om dette, men fant ingen veiledning til en vw passat 1.9 TDI?

 

Setter utrulig stor pris på hjelpen sånn btw. Jeg er nokså grønn på mekanisk egentlig, så er vel på tide at jeg lærer meg litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår