JimCKF Skrevet Juni 22, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2013 (endret) Plukket fra hverandre innsuget i dag, og det er en smule forskjellig fra de andre bilene jeg har hatt. Blant annet er det reparert på proft verksted: Hva er oppgaven til klaffen her? Den veksler mellom å dra kald luft fra fronten av bilen, og varm luft fra en slange monter på eksosmanifoilen. Hva er dette? Røret ovenfor, som består av 90% elektrikertape, holder vakuum her. Er dette tomgangsregulatoren? Hva er denne raringen, som satt montert under luftfilterboksen? Den er koblet til dette innunder skjermen på pasasjersiden. EDIT: Alle vakuumslanger og innsuget et forresten fulle av olje. EDIT 2: Oh, og radiatorvifta har begynt å skru seg på et par minutter etter bilen har stoppet. Den går i noen minutter, før den stopper igjen. Endret Juni 22, 2013 av JimCKF Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 22, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2013 Hva er oppgaven til klaffen her? Den veksler mellom å dra kald luft fra fronten av bilen, og varm luft fra en slange monter på eksosmanifoilen. Når det er kaldt vekslr den og sender varmluft til innsuget, dette kun for å unngå ising på/ved gasspjeldet. Hva er dette? Røret ovenfor, som består av 90% elektrikertape, holder vakuum her. Rør for oljedamp og veivhusventilasjon, mellom veivhus og innsug antar jeg. Er dette tomgangsregulatoren? Tomgangsregulatoren sitter rett over toppdekselset, ved siden av innsuget. Se bilde under, du ser den midt i bildet. Hva er denne raringen, som satt montert under luftfilterboksen? Den er koblet til dette innunder skjermen på pasasjersiden. Det er taktventil mellom innsug, kullfilter og bensintank. EDIT: Alle vakuumslanger og innsuget et forresten fulle av olje. Er normalt at det er vått av olje inni de. EDIT 2: Oh, og radiatorvifta har begynt å skru seg på et par minutter etter bilen har stoppet. Den går i noen minutter, før den stopper igjen. Det er temperatursensoren under panseret som aktiverer viften, funksjonen fan afterrun. Altså er det varmt under panseret ditt etter at motor er stoppet, temmelig normalt det også ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Juni 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2013 Bra svar, som alltid, Quattro =) Tomgangsregulatoren min sitter ikke slik som på bildet du viser, og hva er i så fall den saken i luftfulterboksen? Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Juni 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2013 Hm. Det er nok regulatoren ja. Når jeg kobler den ut går turtallet opp. Interessant at det er satt sammen annerledes hos meg. Under all tapen var det forresten et tonn silikon, og under der igjen en T-kobling fra en rørleggerforretning og masse slangeklemmer. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 23, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2013 Bildet mitt er fra en Audi 80 B4, derfor litt forskjeller, men logikken er den samme :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.