Gå til innhold

Bilen bruker kjølevæske (igjen) !

Ranger emnet

thomasb_

Anbefalte innlegg

Bilen det gjelder er en: Peugeot 307, 1,6, 2001 mod . 150 000 km

Har hatt dette problemet før for ca. en 2 år siden, og da var det en pakning som var gåen. Merkeverksted demonterte da hele kjølevæskehuset og monterte ny pakning, pluss ekstra tetningsmasse og bilen brukte aldri mer kjølevæske.

Nå uansett ser jeg at den bruker litt kjølevæske, og bilen var for ca. 2 måneder siden inne hos merkeverksted for å bytte regreim og vannpumpe. Dette ble da gjort, pluss at det var rød kjølevæske påbilen (pga mekonomen hadde satt i rød når de monterte defa blokkvarmer). Merkeverkstedet hadde derfor spylt hele kjølevæskesystemet i tillegg for å skifte over til blå væske.

Nå ser jeg uansett at ved ca 1500-2000 km etter dette reg reim byttet at kjølevæskenivået er på "min", så det tappes kjølevæske og dette var ikke tilfellet før reg reim bytte.

Jeg byttet også termostat i vinter, men det minket aldri noe etter dette, så jeg tror dette er noe som har skjedd etter reg reim bytte.

Hva kan ha skjedd her ?Bilen det gjelder er en: Peugeot 307, 1,6, 2001 mod . 150 000 km

Har hatt dette problemet før for ca. en 2 år siden, og da var det en pakning som var gåen. Merkeverksted demonterte da hele kjølevæskehuset og monterte ny pakning, pluss ekstra tetningsmasse og bilen brukte aldri mer kjølevæske.

Nå uansett ser jeg at den bruker litt kjølevæske, og bilen var for ca. 2 måneder siden inne hos merkeverksted for å bytte regreim og vannpumpe. Dette ble da gjort, pluss at det var rød kjølevæske påbilen (pga mekonomen hadde satt i rød når de monterte defa blokkvarmer). Merkeverkstedet hadde derfor spylt hele kjølevæskesystemet i tillegg for å skifte over til blå væske.

Nå ser jeg uansett at ved ca 1500-2000 km etter dette reg reim byttet at kjølevæskenivået er på "min", så det tappes kjølevæske og dette var ikke tilfellet før reg reim bytte.

Jeg byttet også termostat i vinter, men det minket aldri noe etter dette, så jeg tror dette er noe som har skjedd etter reg reim bytte.

Hva kan ha skjedd her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekka etter lekkasjer. Finner ikke noe ved registerdekselet i bunnen, og termostaten har heller ingen lekkasjer. Men når jeg ser ved kjølevæskehuset (det store huset termostaten er koblet inn i) så skimter jeg noe muligens irr helt inne ved blokka. Så det kan jo tenkes at det er pakningen som ble fikset for 1,5 år siden hos Peugeot merkeverksted (ca. 15000 km siden) er dårlig igjen. Dette kostet da ca. 2500 kr å fikse i og med at det var litt arbeid å demontere, så ble det satt på ny pakning og limt ekstra med noe tetningsmasse. Han lovte meg da at det skulle være tett.

Bør man ikke forvente at den nymonterte pakningen skal holde lengere enn dette ? Kan nevne at bilen har stått i garasje når den ikke har vært brukt, og har jeg vært på steder ved kulde har jeg brukt motorvarmer, og har heller ikke kjørt noe hardt. Uansett merkelig at jeg ikke har merket noe før registerreim/vannpumpe bytte. Har etterfyllt med litt kjølevæske nå, så skal se om det minker noe videre.

Endret av thomasb_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Fyll opp igjen til midt mellom max og min ja, og ta det derfra. Husk at nivå varierer etter tempratur. At det er på min er ingen fare, når det er tomt i beholderen kan du begynne å lete

Nå har jeg kjørt en 2000 km siden sist jeg fylte kjølevæske. Jeg ser helt klart at nivå har sunket littegranne til Min, så det går sakte men sikkert nedover. Dette er litt som det var for noen år siden når det var kjølevæskelekkasje, da etterfylte jeg littegrann av og til. Legger ved et bilde der jeg mistenker at det kommer ut litt kjølevæske, rett bak den svarte slangen til motorvarmeren. Der er det litt blått, så ser ut som litt "svetting" når motoren har vært skikkelig varm.

post-40482-13804855222768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider